Tjek din lønseddel – du er steget i løn

Er du overenskomstansat, er du steget i løn henover sommeren. Tjek din lønseddel og se også, hvordan du forbereder dig bedst til din næste lønsnak med chefen og en opfordring herfra: Del jeres lønoplysninger – det er guld værd. Er du kontraktansat, så husk, at din løn ikke er reguleret af overenskomsten, men at du selv skal forhandle din løn hvert år.

14. aug. 2024

Som en del af den nuværende overenskomst mellem Finansforbundet i Danske Bank og koncernen blev det aftalt, at alle overenskomstansatte pr. 1 juli 2024 skulle have en varig lønstigning på tre procent.

Så tjek din lønseddel og den højere udbetaling. Er du forudlønnet, kan du se stigningen fra og med den lønseddel, du modtog i slutningen af juni. Er du bagudlønnet, er det lønsedlen i slutningen af juli, du skal kigge nærmere på.

Udover de tre procent, som alle overenskomstansatte får del i, blev det aftalt, at 0,66 procent skulle gå til individuelle lønstigninger.

Puljen til individuelle lønstigninger er også fordelt med virkning fra 1. juli 2024. Er du en del af den gruppe på 26 procent af de overenskomstansatte, der har fået del i den individuelle pulje, vil du kunne se en yderligere forbedring af din løn på lønsedlen fra juli 2024.

Lønforhandling: Øg dine chancer for mere i løn

Vil du gerne lægge dig lunt i svinget til den næste lønforhandling, starter dine forberedelser allerede nu.

En god lønsamtale med chefen, hvor du øger din chancer for mere i lønningsposen, starter hos dig selv.

Det vigtigste punkt er din forberedelse, hvor du løbende skal notere dine resultater og dine succeser.

Se, hvordan du ellers kan optimere dine forberedelser i denne video, der er målrettet dig, som er ansat i Danske Bank.

Ja tak, jeg vil gerne se videoen, så jeg kan forberede mig bedst muligt til min næste lønsamtale

Ligeløn: Del jeres lønoplysninger

Er du kvinde, og har du en mandlig kollega, der laver det samme som dig, tjener han i gennemsnit 7,1 procent mere end dig, viser en frisk ligelønsundersøgelse fra Finansforbundet.

Den uforklarlige lønforskel har vi gentagne gange taget op med koncernen, som heller ikke kan forklare den markante forskel.

Forskningen og vores erfaring i Finansforbundet i Danske Bank viser, at den bedste måde at nedbringe lønforskellene, er at tale åbent om løn i din afdeling eller team.

Det kan være akavet og angstprovokerende for nogle at åbne op for lønsnakken, men når først lønnen er ude i det åbne, er det en fantastisk viden at have, når du skal forhandle løn. En viden, der kan være guld værd for dig.

Og faktisk har Chief People Officer Karsten Breum på et koncernsamarbejdsmøde opfordret medarbejderne til at benchmarke sig selv med kollegerne og undersøge lønniveauer i banken.

Opfordringen om at tale løn er hermed givet videre.

.