Menu luk

En times fordybelse hjælper opgaverne i mål

Holdes en time om dagen fri for forstyrrelser, er sandsynligheden større for, at medarbejderne kommer i mål med deres opgaver. Fire tillidsvalgte i PeB Sjælland fortæller om overvejende gode erfaringer med ’pomodoro-teknikken’

13. jun. 2024
3 min
Dansk / English


Snakken går lystigt mellem kollegerne hen over skrivebordene, men klokken 9 ændres stemningen og lydniveauet. Roen sænker sig, og medarbejderne fordyber sig med hver deres opgaver.

I Personal Banking Sjælland har medarbejderne de seneste par måneder haft fordybelsestid hver morgen mellem 9 og 10 – med enkelte undtagelser.

Fra venstre: Thue Michelsen, Morten Egon Olsen, Henrik Kjær Dalum og Jacob Dagø.

I den time undlader man at forstyrre kollegerne med spørgsmål, men telefonen kan stadig ringe, hvis en kunde er i røret, og der kan stadig være møder. I de fleste filialer er det også ok at ringe ud, men man opfordres til at gøre det, så det forstyrrer færrest mulige.

Generelt er erfaringerne gode, fortæller tillidsrepræsentanterne Morten Egon Olsen (Lyngby), Henrik Kjær Dalum (Medarbejderbanken Aarhus) og Jacob Dagø (Hørsholm) samt arbejdsmiljørepræsentant Thue Michelsen (Hillerød). Tre af dem er bankrådgivere, mens Jacob er bankrådgiver under uddannelse (BRU).

En times tomat-tid er guld værd

Fordybelsestiden kaldes også pomodoro-teknikken efter en italiensk studerende, som havde svært ved at koncentrere sig om sine studier. Han stillede derfor sit køkkenur, og mens det talte ned, skulle han arbejde uforstyrret. Køkkenuret lignede en tomat – på italensk pomodoro. Voila!

”Følger man pomodoro-teknikken strikst, skal man arbejde koncentreret i 25 minutter, holde fem minutters pause og så fortsætte yderligere 25 minutter, men de fleste fortsætter med arbejde hele timen uden stop,” fortæller Thue.

Morten fortæller, at det er blandet, hvordan der er taget imod det nye initiativ og fortsætter:

”Jeg er selv involveret i alt muligt – både som tillidsrepræsentant og som mentor – og fordybelsestiden er guld værd. Tidligere har jeg skubbet opgaver med kreditindstillinger til de dage, hvor jeg arbejdede hjemmefra og havde ro til det. Nu kan jeg også se på det på kontoret om formiddagen.”

Wake-up-call om forstyrrelser

For Thue er fordybelsestiden et wake-up-call om, hvor mange gange han bliver spurgt om noget:

”Jeg bliver anset som den lokale ’IT-guru’, så der er ofte brug for min hjælp. Jeg når virkelig meget mere, når der ikke er afbrydelser.”

Henrik har haft fornemmelsen af, at han ikke kunne komme videre, fordi han manglede et svar på et enkelt spørgsmål:

”Men hvis jeg dykkede lidt mere ned i det, viste det sig jo, at svaret ikke var så nødvendigt. Og fordybelsestiden betyder, at opgaver, som jeg før prioriterede at løse hjemme, nu også kan klares på kontoret”.

Tag ansvar og tjek Intra først

Jacob føler, at ’tomatteknikken’ har gjort, at han er blevet mere selvhjulpen:

”Da jeg begyndte i Nordea og stillede spørgsmål som ny, blev jeg spurgt, om jeg havde kigget efter på Intra først. Og svarene på de fleste spørgsmål kan jo findes der i løbet af kort tid. Så det råd giver jeg videre til studentermedhjælperne ude i filialen. At de lige skal tjekke Intra først. Og kan de ikke finde svaret der, kan de ringe til user support, som har fagligheden til at hjælpe. Og derefter er de naturligvis velkomne til at spørge en kollega, men det er godt at tage ansvar for at prøve at finde oplysningerne selv først.”

Indførelsen af fordybelsestid passer nogle kolleger bedre end andre. Nogle trives med at have radioen kørende i baggrunden, mens andre helst vil have, at der er helt stille.

Og hvis man er relativt ny og under uddannelse som Jacob gælder det om at finde nogle opgaver, der kan klares uden hjælp.

”Som BRU’er har jeg ofte brug for ekstra hjælp eller sparring, så jeg prioriterer typisk opgaver, der kan besvares skriftligt. Eller tager måske et e-læringsforløb,” siger han.

Formynderi i børnehaven

Tiltaget har også mødt kritik.

”Nogle synes, at der bliver gået kompromis, fordi det timen ikke ’fredes’ nok. Der ligger stadig møder, og vi skal fortsat tage telefonen,” fortæller Thue. 

Flere af de tillidsvalgte kan berette, at nogle kolleger finder initiativet formynderisk, at de bliver behandlet som i en børnehave, og at initiativet presses ned over hovedet på dem – ’nu skal banken også bestemme, om vi må tale sammen’.

Seneste nyt