Finansforbundet Spar Nord Kreds i Bruxelles

I forbindelse med Finansforbundet Spar Nord Kreds’ tillidsrepræsentantseminar i Bruxelles 10.-13. april 2024 har vi spurgt tre tillidsrepræsentanter om, hvad der har gjort indtryk og hvad de tager med hjem. Anne Deichmann Hergot, Casper Elkjær Maul og Mette Hellegaard Iversen har hver især reflekteret over de forskellige programpunkter

Mette H. Iversen, Casper E. Maul og Anne D. Hergot

Vi startede allerede i bussen på vej til Bruxelles med at komme med idéer til de kommende overenskomstforhandlinger. Det er en anderledes proces, når man ikke kan lave gruppearbejde, men sidder på rad og række i en bus.

Casper Elkjær Maul, tillidsrepræsentant i Strategi. Kommunikation og marketing m.fl., fortæller:

”Det gjorde indtryk med diversiteten i idéerne. Jeg synes ikke, der var en decideret fællesnævner. Der er jo altid løn og inflation, men hvis jeg skal finde en ting, er det nok det lidt mere menneskelige, hvor vi gerne vil hjælpe hinanden. Det gjorde indtryk på mig. Sidste gang syntes jeg heller ikke, løn var det vigtigste, men at vi opretholdt et godt arbejdsmiljø og fangede en god kollega, inden vedkommende kom ud over kanten med stress. Så det var glædeligt, at vi var en del, der havde fokus på det denne gang.”

Han fortsætter med at glædes over samarbejdet: ” Lige så snart alle vi tillidsrepræsentanter fra hele landet er sammen, så sker der simpelthen noget virkelig positivt. Der er nogle lidt anderledes tanker hos os. Det er kollegerne først – vi skal kigge på, hvordan vi kan hjælpe bedste muligt. Der er synergi med gode ideer, når vi er sammen.”

Anne Deichmann Hergot, tillidsrepræsentant i Bankområde Lolland Falster, har også gjort sig nogle tanker:

”Jeg synes, at det er fantastisk, at vi kan få lov til at komme med vores input til de kommende overenskomstforhandlinger. Vi sætter vores præg og taler om vores og alle vores medlemmers ønsker. Vi har allerede mange gode ting i vores overenskomst. Så jeg synes, det er fint, at noget af det, der er bragt frem i dag, også er med fokus på de gode ting, vi gerne vil bevare. ”

Besøg i EU-Parlamentet

Den første dag i Bruxelles besøgte vi EU-parlamentet. Her mødte vi Jens Ladekarl fra besøgstjenesten, der tog os med ind i Plenarsalen for at overvære lidt af en debat. Herefter talte vi med parlamentsmedlemmet Asger Christensen (V), der fortalte om sit arbejde i Bruxelles og om hvordan både han som parlamentariker og de mange lobbyister arbejder med politisk påvirkning.

Mette Hellegaard Iversen, tillidsrepræsentant i Bankområde Aarhus, fortæller:

”Jeg synes, det var virkelig interessant! Jeg lagde mærke til, at det lå stærkt på sinde både hos Jens og Asger at tale om, at det er et forandret Europa, vi ser ind i, også efter EU-parlamentsvalget 9. juni.

Vi som land når ikke ret langt alene, men i fællesskab kan vi nå meget længere og det er noget, de øvrige lande også ved. Og Corona har måske skubbet til ilden og sat ekstra gang i fællesskabet og fælles beslutninger.

Det er meget stort - der er så mange mennesker, der arbejder her og oveni 40.000 lobbyister, der prøver at påvirke beslutningerne. Det er vildt. Men jeg blev betrygget i, at hvis man gør det på den rigtige måde, kan man påvirke mange ting til det bedre og det vil jeg da også forsøge i de sammenhænge, jeg er i som TR.”

Casper Elkjær Maul supplerer:

”Da vi kommer ind i den store sal, tænker jeg først, at alle politikerne har deres egen dagsorden og vil igennem med et eller andet. Men selve debatten handlede om, at energipriserne er alt for høje og der var enighed om, at dem skal vi have bragt ned.

Så jeg synes faktisk, at fællesnævneren for dem alle var, at det i bund og grund skal komme forbrugerne/ menneskerne til gode. Langt de fleste politikere vil jo det bedste for de borgere, de repræsenterer.”

Organisationernes arbejde med politisk påvirkning

Om eftermiddagen fik vi besøg af Dorte Andersen fra FH (Fagbevægelsens hovedorganisation), Michael Budolfsen, præsident for Uni Europa Finance og Head of international affairs i Finansforbundet og Michelle Schonenberger, Senior Policy Adviser, Social and International Affairs og Sébastien de Brouwer, Deputy CEO fra EBF (Den europæiske Finansarbejdsgiverorganisation), der fortalte, hvordan de arbejder som lobbyister.

Alle fire gjorde indtryk på Mette:

” Både Michaels, Dortes og EBFs indlæg var meget spændende. Det understreger, at det er vigtigt at have alliancer med alle mulige og dyrke en masse netværk.  Det er den vej, man påvirker mest muligt, uanset om man er arbejdsgiver eller arbejdstager.”

Hun slutter med et smil: ”Jeg tager også det med herfra, at ting tager lang, lang tid og at alt jo starter et sted, inden det lander på vores bord - og det er som regel i Bruxelles.”

Den danske EU-repræsentation

Den sidste dag besøgte vi Danmarks EU-repræsentation, der holder til på Den Danske Ambassade. Vi fik et indblik i deres arbejde med oplæg fra Ambassaderåd Casper Ristorp Thomsen og Erhvervsråd Preben Sandberg Pettersson

Casper Elkjær Maul fortæller:

”Med chance for at gentage mig selv, så gør det indtryk med den fællesskabsfølelse, man mærker hos attacheer og de lobbyister, der arbejder hernede. Jeg ved godt, at de har mange interesser selv, men her i den danske delegation handler det om, at de vil borgerne det bedste. Jeg synes, det er fedt at høre, når de snakker meget engageret om de forskellige ting.

Det overrasker mig også lidt, hvad der kræves. Man kan ikke bare tage herned, fordi man har snakketøjet i orden. Det handler nemlig om benhårdt arbejde og om at kunne netværke.

Her har jeg også reference til vores egne TR-netværk og vores samarbejde med vores direktører. Har man det i orden og gode dialoger, går tingene meget nemmere.”

Og Anne Deichmann Hergot supplerer afsluttende:

” Disse to dage har vist mig, hvor vigtigt det er med sammenhold og samarbejde. At vi står sammen og ved, at der står nogen bag os. Det er fascinerende, at vi har så mange mennesker i Bruxelles, som langt hen ad vejen går under radaren herhjemme, men rent faktisk udfører et kæmpe arbejde for os.

Der er kompromisser ved alt, og vi kan ikke få det hele. Nogle gange, når vi kigger i overenskomsten, har vi ønsker til ændringer, men vi skal naturligvis være opmærksomme på, at vi så muligvis skal give afkald på noget andet. Men lad os samarbejde om det, vi kan blive enige om. Få vendt tingene og lyse på det, der fungerer i stedet for at lyse på det, der ikke fungerer.”