Menu luk

Kredsformand om Danske Bank-strategi: Jeg er positiv, men også bekymret

Det er godt, at Danske Bank nu kigger fremad i bankens nye strategi, mener kredsformand Kirsten Ebbe Brich. Men hun er bekymret for, om medarbejderne nu skal løbe endnu hurtigere.

13. jun. 2023

”Det er rart, at vi nu kigger lidt mere ud af forruden end i bakspejlet.”

Sådan lyder det fra formanden i Finansforbundet i Danske Bank, Kirsten Ebbe Brich, efter banken onsdag præsenterede sin strategi for de kommende år.

Hun peger på, at det i en lang periode har handlet om at få styr på de møgsager som hvidvask og gældsskandale, som banken har været igennem.

Derfor er hun overordnet set positiv over for den nye strategi, der har fået navnet ’Forward’28’. Den skal blandt andet sikre, at banken leverer en egenkapitalforrentning på 13 pct. og en omkostningsprocent på 45 pct. frem mod 2026.

”Jeg er primært bekymret for arbejdspresset. og for, om der bliver prioriteret ressourcer til at få de processer og systemer på plads, der skal til."
- Kirsten Ebbe Brich, formand for Finansforbundet i Danske Bank

Rådgivere skal have flere møder i kalenderen

Men der er alligevel elementer i strategien, der giver anledning til panderynker hos kredsformanden.
Blandt andet vil banken sætte fokus på rådgivning og øge antallet af kundemøder. For den enkelte rådgiver betyder det, at der skal 51 procent flere kundemøder i kalenderen i 2026 i forhold til i 2020.

”Jeg er primært bekymret for arbejdspresset. og for, om der bliver prioriteret ressourcer til at få de processer og systemer på plads, der skal til for at understøtte flere kundemøder,” siger Kirsten Ebbe Brich.

Hun fremhæver, at rådgiverne generelt gerne vil tale med kunderne - også i højere grad end tidligere, men der er også en grund til, at det ikke sker i dag, pointerer hun.

”Der er nogle andre opgaver, der spærrer, og der mangler værktøjer. Det er fint at have en målsætning om flere møder, men der skal være de rigtige forudsætninger, for ellers lægger man endnu en byrde på rådgiverne, der i forvejen er virkelig pressede,” siger Kirsten Ebbe Brich og henviser til Finansforbundets trivselsundersøgelse fra sidste år.

Den viser blandt andet, at hver tredje privatrådgiver har oplevet stress i en grad, der kan udvikle sig helbredstruende, og erhvervsrådgiverne følger efter. Her har hver fjerde det på den måde.

"Der skal gives mere tid og plads til kompetenceudvikling, for får vi ikke medarbejderne med ombord, kommer banken ikke i mål med strategien."
- Kirsten Ebbe Brich, formand for Finansforbundet i Danske Bank

Investerer i nye løsninger

Kredsformanden glæder sig til gengæld over, at der med strategien også sættes penge af til udvikling af nye digitale værktøjer, der kan hjælpe både ansatte og kunder. Det kan dog betyde, at der skal løbes hurtigere andre steder i organisationen.

”Det er superfedt, at der også ligger en investering i udvikling af nye løsninger, men det betyder også, at man sætter ambitionerne op, og at dem, der laver de løsninger, også skal levere mere,” siger hun og peger igen på, at hun kan frygte for arbejdspresset.

Det er også det, hun møder, når hun taler med medarbejdere og tillidsrepræsentanter i banken, fortæller Kirsten Ebbe Brich.

”Jeg oplever, at der er en bekymring for arbejdspresset, men en tilfreds konstatering af, at vi kigger fremad og en positiv forventning til investeringerne i udvikling og digitalisering. Og igen må jeg bare understrege, at opkvalificering og omskoling af medarbejdere er essentiel,” siger hun og fortsætter:

”Der skal gives mere tid og plads til kompetenceudvikling, for får vi ikke medarbejderne med ombord, kommer banken ikke i mål med strategien.”

"Det er jo helt afgørende, at der er en sammenhæng i tingene, så man sørger for hænder og hoveder til at løse opgaverne og den nødvendige kompetenceopbygning langsigtet."
- Kent Petersen, formand Finansforbundet

Vil have færre medarbejdere

Den nye strategi byder også på besparelser på mindst 1 mia. kr. årligt. Og ifølge Børsen sagde adm. direktør i Danske Bank Carsten Egeriis i forbindelse med præsentationen af strategien, at en væsentlig del af de penge skal findes ved et fald i antallet af medarbejdere.

Kirsten Ebbe Brich fremhæver, at der altid er ”rasende trist at have udsigt til færre kolleger.”

”Men mit håb er, at når nu man ved det i så god tid, at det så vil komme til at foregå på den måde, at man uddanner, omskoler og omplacerer medarbejdere så meget, man overhovedet kan, og at resten af tilpasningen kommer til at ske ved naturlig afgang,” siger hun og understreger, at det for nogen måske kan virke ”optimistisk og naivt”.

”Ikke desto mindre synes jeg ikke, at det er urealistisk, så hvis koncernens ledelse lægger sig i selen, så ser jeg godt, at det kan lade sig gøre på den måde,” lyder det fra kredsformanden.

Hos Finansforbundet mener formand Kent Petersen, at signalerne fra Danske Bank er ret symptomatiske for en sektor, hvor blikket på fremtiden er mindre dystert end for et år siden.

”Vi ser flere steder i sektoren, at blikket på fremtiden overvejende er mere positivt. Det er naturligvis også godt nyt for medarbejderne, men det er jo helt afgørende, at der er en sammenhæng i tingene, så man sørger for hænder og hoveder til at løse opgaverne og den nødvendige kompetenceopbygning langsigtet. Resultater og vækst kommer jo ikke af sig selv, men skabes jo netop via investering i udvikling af ressourcer, der skal skabe toplinjen. Og der er altså i altoverskyggende grad medarbejderne,” siger Kent Petersen.