Dataetikprisen 2024 – Hvem skal hyldes for ansvarligt arbejde med data?

Dataetikprisen hylder virksomheder, der går forrest på den dataetiske dagsorden. Nu kan man indstille kandidater.

10. jun. 2024

Udvikling i brugen af AI eksploderer og får større og større indflydelse på vores samfund. Der pålægges virksomheder nu et ansvar i forhold til at udvikle og anvende teknologi på ansvarlig vis, så vi styrker den tillid, der udgør kernen i vores digitale samfund. Nogle virksomheder formår i høj grad at leve op til dette ansvar – de skal hyldes med Dataetikrisen 2024.

Dataetikprisen er indstiftet af Finansforbundet og DI Digital med henblik på at fremhæve og hædre de gode eksempler på, hvordan virksomheder kan positionere sig som frontløbere inden for ansvarlig digitalisering.

Prisen går til en virksomhed der har gjort en særlig indsats på det dataetiske område. Sidste år gik pris til virksomheden Emento, som fik prisen overrakt af digitaliseringsminister Marie Bjerre. LB Forsikring og SupWiz var også nomineret til prisen i 2023.

De gode eksempler skal hædres

Dataetikprisen uddeles af DI Digital og Finansforbundet.

- Vi har brug for de gode eksempler på, hvordan man konkret arbejder med ansvarlig digitalisering. Det skal vi lære af som samfund, som virksomheder og som ledere og medarbejdere, for det bliver helt afgørende i en virkelighed, hvor kunstig intelligens og digitalisering kommer til at fylde endnu mere, siger Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet.

- Vi har i erhvervslivet et stort ansvar, når det gælder anvendelsen af kundernes og borgernes data. Det gælder naturligvis særligt hensynet til det enkelte menneske, men det gælder også i forhold til forpligtelsen til at benytte ny teknologi til fortsat at udvikle vores samfund til fælles bedste, siger Andreas Holbak Espersen, digitaliseringspolitisk chef, DI Digital.

Sådan indstiller du

Indstil din virksomhed  her: https://forms.office.com/e/4R6Ez84Za1

Fristen for indstilling til Dataetik Prisen er d. 30. august.

Efter fristen vil juryen drøfte de indstillede virksomheder i forhold til de vurderingskriterier, der indgår i ansøgningsformularen.

Dataetikprisen overrækkes  d 1. november  2024 på KEA på Dansk Design Centers konference, Digital Future Innovation Challenge.

"Vi har brug for de gode eksempler på, hvordan man konkret arbejder med ansvarlig digitalisering"
- Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet

Juryen

Vinderen af prisen udvælges af en jury bestående af 8 medlemmer, der alle er håndplukkede ud fra deres eksisterende aftryk og ekspertise inden for den dataetiske dagsorden.

Mikael Jensen, direktør i D-mærket

Rikke Frank Jørgensen, forskningschef hos Institut for Menneskerettigheder og medlem af regeringens ekspertgruppe vedr. tech-giganter

Birgitte Kofod, partner i Carve Consulting samt medstifter og bestyrelsesforperson i Tænketanken Dataethics

Christian Visti Larsen, medstifter og CEO i Meo

Peter Svarre, ejer af PeterSvarre.dk og medlem af regeringens ekspertgruppe vedr. tech-giganter

Mikkel Jespersen, medstifter og formand for 1508

Andreas Holbak Espersen, digitaliseringspolitisk chef ved DI Digital

Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet

Om prisen:

Der er ingen klar og ensidig måde at arbejde med dataetik, men et afgørende princip er, at virksomheden aktivt arbejder med at håndtere dataetiske problemstillinger og overvejelser i forretningsstrategiske og organisatoriske beslutningsprocesser.

Formålet er at fremme dataetiske virksomheder, der har taget organisatorisk og strategiske tiltag til at arbejde med dataetik i virksomhedens processer. Prisen kan også gives til en konkret digital løsning eller produkt.

Indstil din virksomhed og vis, hvordan virksomheden tilgår arbejdet med dataetik. Læs mere om årets Dataetikpris her.