Find dit job på stressbarometret

Hvor stressede er ansatte i din stilling i forskellige virksomheder i den finansielle sektor? Gå på opdagelse i grafikken og find dit eget job.

14. maj 2024
Af Freja Thorbech
  • Marius Søndergaard

Tæt på hvert femte af Finansforbundets medlemmer er så stressede, at de er i risikozonen for at udvikle helbredstruende stress.

Men der er meget store forskelle mellem ikke bare jobfunktioner, men også mellem medlemmer med samme jobfunktion i forskellige virksomheder i den finansielle sektor.

Ser man eksempelvis på ansatte i kundecentre, er der tale om mere end en tredobling i andelen af medlemmer, der føler høj stress, mellem virksomheden med henholdsvis det laveste (7,1 procent) og det højeste (24,2 procent) stressniveau.

Det vil altså sige, at selvom en del af den oplevede stress kan henføres til selve jobfunktionen, må en meget stor del være forårsaget af andre forhold som eksempelvis ledelse, organisering eller samarbejde.

Du kan i grafikken nedenfor gå på udkig i resultaterne i anonymiseret form.

Finansforbundets kredsbestyrelser har fået resultaterne for deres egne virksomheder, så de kan arbejde sammen med ledelserne om en forbedring.

Der er også stor forskel på, hvordan de ansatte trives rundt om i de finansielle virksomheder.

I nedenstående grafik kan du blive klogere på, hvordan der ser ud med trivslen eller manglen på samme for forskellige jobfunktioner i forskellige virksomheder.

Alle har ret til et job med trivsel

Hvordan skaber vi god trivsel, når arbejdslivet er under konstant forandring? Og hvilke læringer og initiativer skal vi gøre brug af, for at sikre både fællesskab og fleksibilitet? Få viden og inspiration her.