Fyret efter 29 år: "Jeg var helt paf"

Dennis Vangsgaard blev fyret efter 29 år i Danske Bank, heraf 22 år som leder. Det var et chok, men han arbejder målrettet på at komme godt videre – i eller udenfor sektoren.

27. maj 2024

Dennis Vanggaard var spændt, da han 15. februar i år mødte op på Danske Banks hovedkontor. Han havde en del gange før i sin lederkarriere været kaldt derind, og hver gang havde det været ensbetydende med spændende nyt.

”Da jeg så, at tillidsrepræsentanten var til stede, forstod jeg stadig ikke, hvad det handlede om, selv om det undrede mig,” fortæller den daværende filialdirektør i Bagsværd.

Først da han fik sin opsigelse læst op og præsenteret på papir, begyndte det at dæmre.

”Men jeg var helt paf - fuldstændig ved siden af mig selv. Jeg forstod det slet ikke. Heller ikke, da jeg bagefter gennemgik vilkårene med tillidsrepræsentanten.”

Dennis Vangsgaard havde ikke set det komme, da han blev fyret efter 29 år i banken. Foto: Claus Bech

Selv om det var et regulært chok, mener Dennis Vanggaard ikke, at han selv ville have grebet det anderledes an som leder:

”Der var tale om organisatoriske ændringer, og 130 blev fyret. Det kan man ikke varsle på forhånd, så går for mange rundt med ondt i maven.”

Han fik ikke anden forklaring end organisatoriske ændringer.

”Jeg har valgt at bruge det aktivt på den måde, at det er ensbetydende med, at det ikke var noget med mig, der gjorde udslaget. Det gør det lettere at komme videre,” siger Dennis Vanggaard, der dagen efter fyringen havde møde med de ansatte i filialen i Bagsværd.

”De havde også brug for at stille mig spørgsmål – og vi havde behov for at sige pænt farvel, vi havde været kolleger i godt tre år.”

Mere end halvdelen af livet i banken

At fyringen kom fuldstændig bag på 49-årige Dennis Vanggaard skyldes, at han altid har taget udfordringer på sig og udviklet sig i banken.

”På en eller anden måde troede jeg nok ikke, at det ville ramme mig. Bagefter har jeg tænkt, at jeg havde mange skift på få år og at jeg måske kunne have regnet ud, at det kunne ske. Men det var overhovedet ikke i mine tanker… Jeg har brugt mere end halvdelen af mit liv i banken, gik det pludselig op for mig.”

Dennis Vanggaard begyndte som 20-årig som elev i Bikuben i Arden i Nordjylland. Hans mor havde også været i sektoren, og han var tidligt sporet ind på den karrierevej – han var også i skolepraktik i en bank.

Han blev hurtigt interesseret i at gå ledelsesvejen, og som 27-årig blev han souschef i filialen på H.C. Ørsteds Vej på Frederiksberg. Derefter fulgte en stribe år, hvor han arbejdede sig støt og roligt op og blev direktør for stadig større, sammenlagte filialer.

”På en eller anden måde troede jeg nok ikke, at det ville ramme mig."
- Dennis Vangsgaard

Fire jobskifte på syv måneder

”I min tid med sammenlægninger er det gået fra at BG Bank og Danske Bank tilsammen havde omkring 700 filialer til i dag under 60 Danske Bank filialer,” konstaterer han.

På et tidspunkt blev han som led i en ny, overordnet strategi formuechef, og her begyndte det at gå hurtigt med strategiskift og affødte jobskift. Hele fire på syv måneder.

Han kom retur til filialen på Frederiksberg med 27 medarbejdere, og da den blev lukket, blev det Bagsværd, en lidt mindre filial – som efter tre år blev hans sidste. Det vil sige, i hvert fald foreløbig.

Blåt blod i årerne

”Jeg har været meget taknemmelig for årene i Danske Bank, og alt det, jeg har lært og opbygget af kompetencer. Det er mange års erfaring, banken siger farvel til, og jeg havde nærmest blåt blod i årene, så jeg holder da øje med den interne jobbørs og ville gerne tilbage i banken.”

Afskedigelsen har dog også betydet, at han for første gang siden sin debut på jobmarkedet for alvor gør sig refleksioner og overvejelser om, hvad han ellers kunne have lyst til at beskæftige sig med.

”Det har været en god hjælp at være med i det netværk for afskedigede fra Danske Bank, Finansforbundet har. Det går op for en, at man ikke er alene, man hører andres overvejelser og gode ideer og ser også, at mange andre har det sværere. Jeg har nok et mindset, der hjælper mig.”

Det har han blandt andet brugt til at holde sig i gang og skabe en hverdag, mens han går ledig. Han har løn til februar næste år, men holder sig aktiv:

”Det er jo meget nyt for mig at have så meget tid herhjemme, man bliver jo vant til lidt af et hamsterhjul. De første to måneder gik nærmest med at møde mennesker i mit netværk, det har været helt unikt at opleve, hvor mange, der rækker ud til mig - og hvor mange jeg omvendt kan række ud til.”

Tjek hylderne ud

Også Finansforbundets mange tilbud er en overraskelse for Dennis Vangsgaard:

”Hold da op, der er mange tilbud. Jeg vil opfordre andre til at tjekke det ud. Der er virkelig mange gode ting på hylderne. Jeg har både deltaget i netværket, blevet klogere på det digitale, brugt juridisk vejledning – fået støtte og råd.”

Som noget naturligt har han også taget imod bankens outplacement forløb og banket rust af sine evner til at skrive en ansøgning og et CV.

Fysisk og mentalt i overskud

Derudover bruger han den ekstra tid på at holde sig fysisk fit og mentalt i overskud ved at cykle både landevej og spinning i et omfang, der ikke plejer at være tid til.

”Når jeg cykler, er jeg fuldstændig i det. Det er supergodt for mig at være aktiv og giver mig også mentalt overskud til at se muligheder. Det skal i hvert fald ikke gå ud over andre eller min familie, at jeg har mistet mit job, har jeg bestemt."

Han tilføjer med lune, at familiens to teenagebørn måske ikke er så ovenud begejstrede over, at deres far pludselig er så meget hjemme.

”Jeg tror på at se fremad, ikke bagud. Jeg får intet ud af at bære nag. Jeg bruger mit krudt på at finde ud af, hvilke spændende muligheder, jeg nu skal forfølge,” siger Dennis Vanggaard, der både er på udkig efter nye udfordringer i og udenfor sektoren.

Dennis Vangsgaard får mere mentalt overskud, når han cykler. Foto: Claus Bech