Lønstigning på vej: Husk at tjekke din lønseddel

Der er lønstigninger på vej i den finansielle sektor. Det er en god anledning til at tjekke din lønseddel, lyder opfordringen fra Finansforbundet.

24. jun. 2024

Hvis du er ansat i den finansielle sektor, tikker der flere penge ind på din lønkonto, når lønnen for juli går ind.

Det er en af de ting, som Finansforbundet og den daværende arbejdsgiverforening FA gav håndslag på ved overenskomstforhandlingerne i 2023.

Hvor høj lønstigning, du får, varierer, alt efter hvilken virksomhed du er ansat i.

"En del medarbejdere oplever fejl på deres lønseddel, så hvis du er det mindste i tvivl om du får den rigtige løn, kan du altid bede din arbejdsgiver om en forklaring."
- Rasmus Nørgaard Høgh, seniorkonsulent i Finansforbundet

Husk at tjekke lønsedlen

I Finansforbundet opfordrer seniorkonsulent Rasmus Nørgaard Høgh til at bruge lønstigningen i juli som en god anledning til at tjekke din lønseddel.

”En del medarbejdere oplever fejl på deres lønseddel, så hvis du er det mindste i tvivl om du får den rigtige løn, kan du altid bede din arbejdsgiver om en forklaring eller gennemgang af din lønseddel,” forklarer han.

Han peger blandt andet på, at du skal huske at tjekke, om du får den rette pension og om dine tillæg er reguleret korrekt.

”Som medlem af Finansforbundet kan du også altid bede din TR eller Finansforbundet om at hjælpe med et løntjek, hvis du er i tvivl om din løn er korrekt,” siger Rasmus Nørgaard Høgh.