Kampen mod stress kræver åbenhed og samtale

Nej, man går ikke ned med stress. Ligesom man ikke går ned med en brækket arm. Vi skal tage kampen mod stress på alle fronter – og det starter med at tale åbent om problemer og løsninger.

Færre kolleger end for to år siden oplever ’ofte’ eller ’hele tiden’, at de er stressede. Det er glædeligt. Men bag tallene og fremgangen ligger også, at det stadig er hver femte, der oplever stress i så høj grad, at det kan være helbredstruende. Det kalder på handling. På at forsætte de indsatser, der er i gang. Og på at tænke nyt.

Jakob Thorgaard, næstformand i Finansfornundet

Stress er et samfundsproblem. Det er også et komplekst problem, hvor mange faktorer er på spil.

Derfor skal vi også have alle gode eksempler, værktøjer, ideer og løsninger frem, så vi kan forsætte kampen. Det handler om mere psykologisk tryghed, det handler om mindre arbejdspres, det handler indretningen af arbejdslivet og om indflydelse på arbejdet. For nogle måske mest det ene, for andre noget andet. Vi skal tage samtalen om problemerne for at finde løsningerne.

I Finansforbundet arbejder vi indgående med hele spekteret, for det er ikke noget alternativ til at handle på problemet. Arbejdsgiverne har et ansvar – og vi samarbejder hellere end gerne om løsningerne.

For stress kan ramme alle. Stress er et strukturelt problem, som kræver løsninger i fællesskab.

Noget af det, vi faktisk selv kan gøre hver især, er at ændre samtalen om stress og trivsel. Om hvordan vi har det. Om hvor problemerne ligger. Og om hvad der virker i hverdagen.
- Jakob Thorgaard, næstformand i Finansfornundet

Det handler om, hvordan vi taler om problemet. For hvorfor er det egentlig, at man ’går ned’ med stress, når man jo ikke gør det samme med et brækket ben? Eller med lungebetændelse for den sags skyld?

Det gør en forskel, at vi taler om tingene. Og det gør en forskel hvordan vi gør det.

Så nej, man går ikke ned med stress. Det er et samfundsproblem, som alt for mange rammes af. Derfor skal vi tage samtalen om problemerne – og dele løsninger og gode idéer til, hvordan vi styrker trivslen.

Stress koster samfundet 55 mia. kr. hvert år. Og det har konsekvenser for den kan enkelte, for kollegerne, for virksomhederne. Derfor er det helt nødvendigt at vi fortsætter kampen hele vejen rundt. Lad os ændre samtalen i fællesskab.

Alle har ret til et job med trivsel

Hvordan skaber vi god trivsel, når arbejdslivet er under konstant forandring? Og hvilke læringer og initiativer skal vi gøre brug af, for at sikre både fællesskab og fleksibilitet? Få viden og inspiration her.