Menu luk

De 7 mest markante AI-tendenser

IT-PERSPEKTIVER: Generativ AI (eller "Gen AI") har vendt op og ned på 2023 på måder, vi aldrig kunne have forudset. Det ændrer måden, vi arbejder på, til hvordan vi værdsætter talent og betjener kunder. Her er de 7 mest markante AI-tendenser, der definerer it-investeringer og talent i det kommende år.

20. feb. 2024
3 min

Af  Thomas Djursø, country manager, Cognizant Danmark. 

It-perspektiverne er alene et udtryk for forfatterens synspunkter.

Generativ AI (eller "Gen AI") har vendt op og ned på 2023 på måder, vi aldrig kunne have forudset.

Mens vi afventer de største teknologiske trends, der vil definere det kommende år, vil it-ledere fortsætte med at håndtere de muligheder og udfordringer, som Gen AI har indført - fra måden, vi arbejder på, til hvordan vi værdsætter talent og betjener kunder.

Jeg har derfor opstillet de 7 mest markante AI-tendenser, der definerer it-investeringer og talent i det kommende år.

1. Traditionelle hierarkier mindskes, hvilket giver talent mere potentiale for at lede og vokse.

Som en universelt tilgængelig teknologi udligner Gen AI spillefeltet. Folk bliver mere værdsat for deres færdigheder end deres anciennitet.

Den rette blanding af færdigheder til et projekt findes på ethvert forretningsniveau, og ledere er nødt til at strække sig ud over organisationens top, midt og bund for at sammensætte teams, der er egnet til formålet.

Hierarkiet mindskes i denne situation, da færdigheder, og ikke jobtitler eller anciennitetsniveauer, afgør en persons værdi i teamet.

2. En ny talentkrig vil opstå.

Vi vil se en mere indædt kamp om cybersikkerheds- og softwareudviklingstalenter som følge af betydelige bekymringer om privatlivet og budgetomfordelinger drevet af Gen AI-boomen, og en mere mangfoldig arbejdsstyrke vil opstå.

Gen AI kræver, at virksomheder skaber mere mangfoldige arbejdsstyrker, og demokratiseringen af teknologi via Gen AI øger beskæftigelsesmulighederne for underrepræsenterede samfund.

 

(Artiklen fortsætter efter boksen)
"Som AI-teknologilandskabet ændrer sig, bliver både ledere og medarbejdere nødt til at omfavne det ukendte, udvikle sig med det og anerkende synergien mellem menneskelig intuition og maskinintelligens."
- Thomas Djursø, country manager, Cognizant Danmark.

3. Bløde ledelsesfærdigheder vil vokse i betydning.

Som AI-teknologilandskabet ændrer sig, bliver både ledere og medarbejdere nødt til at omfavne det ukendte, udvikle sig med det og anerkende synergien mellem menneskelig intuition og maskinintelligens.

Succesrige ledere er dem, der empatisk kan hjælpe medarbejdere med overgangen, opkvalificere sig og finde deres plads i det nye landskab ved at tilbyde motivation, sikkerhed, gennemsigtighed og støtte.

4. Specialiserede og orkestrerede AI-agenter vil begynde at dukke op overalt.

I det kommende år vil der opstå en bølge af AI-systemer, baseret på forskellige agentarkitekturer.

Disse systemer er kraftigt tilpasset specifikke brancher og domæner og vil fokusere på at udføre opgaver og optimere arbejdsgange.

Vi begynder at se flere af disse agenter implementeret til at udføre kritiske, specialiserede opgaver - som opdatering af CRM-systemer, analyse og respons på lydoptagelser fra kundeservicetelefonopkald, muliggøre en samtalegrænseflade for et ERP-system, eller forbedring af beslutninger om marketingbudgettet.

5. På tværs af brancher vil Gen AI forbedre kundetilfredshed og personalisering

I finansielle tjenester vil Gen AI for eksempel muliggøre mere personaliserede og effektive kundeoplevelser ved at fremskynde, hvordan institutioner analyserer individuelle præferencer.

Ved at automatisere de tidskrævende opdagelsesprocesser vil Gen AI hjælpe med at reducere den tid, der kræves for at gennemgå banklåneansøgninger, hvilket hjælper folk med at få adgang til penge væsentligt hurtigere end nogensinde før.

Og inden for detailhandelen vil kunder få adgang til mere personlige oplevelser, muliggjort af AI-drevne indsigter samt interaktioner.

De vil få personlige produktanbefalinger baseret på deres egne opfordringer, produktsøgning vil blive mere målrettet, og kunder vil interagere med indhold skræddersyet til deres smag og præferencer.

6. Gen AI vil forbedre, hvordan regulerede brancher håndterer svindeldetektion og overholdelse af regulativer

Virksomheder vil bruge Gen AI til at supplere nuværende værktøjer og teknikker til svindel og overholdelse ved at udnytte dets styrker inden for områder som anomalidetektion (såsom identifikation af mistænkelig aktivitet eller huller mellem nye politikker og nuværende politikimplementeringer) og 'forklaring' (såsom generering af dokumentation, der er nødvendig for revisionsstier).

For finansielle servicevirksomheder vil Gen AI gøre det lettere for firmaer at overholde det skiftende regulerings- og overholdelseslandskab samt bedre opdage potentielt svigagtig adfærd.

7. Gen AI vil frigøre klinikere for at fokusere mere på patientplejeoplevelsen

I 2024 vil Gen AI blive taget i øget brug af klinikere for at hjælpe med at skabe klinisk og faktureringsdokumentation og muliggøre, at de fokuserer mindre på administrative opgaver og mere på meningsfuld interaktion med deres patienter.

Den kliniske dokumentationsbyrde er betydelig, men med Gen AI vil klinikerens rolle effektivt skifte fra "skaber" til "validering" af disse dokumenter.

Seneste nyt