Jyske Bank ændrer navn på Facebook
Jyske Bank vælger nu at markedsføre sig under sit kendte logo i stedet for efter en efterhånden uddød talemåde.
Fiske-statuette
På bankens hjemmeside kan man således stadig læse, at baggrunden for tilnavnet er en artikel i 1982 i Jyllands-Posten, som omtalte Jyske Bank som ’Havkatten i hyttefadet’. En ikke længere særlig udbredt talemåde, der betyder at have en utraditionel væremåde og skabe røre om sig.
Internt i banken henvises der stadig flittigt til fisken, og i 2022 blev der også indstiftet en årlig Havkattepris på 100.000 kr. med tilhørende havkatte-statuette – første år gik den til Dansk Flygtningehjælp og sidste år til iværksætter René Birch.
Bedst til internt brug
Den knap så kønne fisk er altså vævet ind i identiteten, men den er ikke nemt aflæselig i kommunikation udadtil – den kræver forklaring.
”Havkatten fungerer klart bedst internt,” konstaterer Lasse Høgfeldt.
Da Facebook samtidig har ændret sig, så der skal bindes penge i at nå ud til brugerne, kan havkatten ikke længere klare skærene i det farvand.
”For år tilbage så vi et levende community omkring vores havkat på Facebook. Det er stort set forsvundet, man må betale for at nå ud til folk, og vi får mere rækkevidde i alene at kalde os Jyske Bank. Så det har vi valgt at gøre.”
Tilnavnet Havkat
Baggrunden for tilnavnet er en artikel i 1982 i Jyllands-Posten, som omtalte Jyske Bank som ’Havkatten i hyttefadet’.