Menu luk

Det betyder den nye overenskomst for it-ansatte

Den nye overenskomst medfører en række ændringer, der har særlig betydning for it-ansatte. Her får du en gennemgang af netop de elementer.

5. mar. 2025
6 min

Tidligt torsdag morgen d. 20 februar, efter 16 timers uafbrudt slutforhandling, gav Finansforbundet og Finans Danmark/Arbejdsgiver håndslag på den nye overenskomst for finanssektoren. 

Nu er det op til medlemmerne at forholde sig til indholdet i den treårige overenskomst. På mandag, den 10. marts åbner urafstemningen om overenskomsten, der dækker cirka 46.000 medarbejdere.

I aftalen er der – ud over de forbedringer, der gælder for alle – også en række ændringer, som især påvirker it-ansatte.

Inden du får en gennemgang af dem, slår Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen fast, at det samlet set er en rigtig god aftale - også for it-folk.

"Vi får nogle fornuftige nye elementer med, og når vi ser på, hvad der lå på forhandlingsbordet, er dog også en del, vi har fået afværget. Vi har formået at holde fast i mange af de vilkår, medarbejderne kender. Nu har vi ro på i tre år, hvor vi ved, hvad vi kan forvente,” siger han.

”Jeg synes, vi har landet et fornuftigt resultat, hvor vi både sikrer stabilitet og skaber mulighed for at arbejde videre med relevante områder som arbejdstid og rekruttering gennem it-udvalget."

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet.

Bladrer man gennem den nye overenskomst er der de vigtige elementer med fx lønstigning, pension og fleksibilitet, som gælder bredt for sektoren. 

Men for it-ansatte er der yderligere 4 punkter, der har særlig betydning:

  • Længere varsel og mere klare regler for rådighedsvagter
  • Justering af arbejdstid for it-ansatte
  • It-udvalg skal undersøge branchens konkurrencevilkår
  • Gennemgang af arbejdstidsbestemmelser og tillæg

Længere varsel og mere klare regler for rådighedsvagter

Kort fortalt:

  • Varsling for rådighedsvagter forlænges fra 24 til minimum 72 timer
  • Der er nu kun to former for opkald under rådighedsvagter; tilkald og forespørgsler

Rådighedsvagter bliver nu mere forudsigelige. Den tidligere varslingsperiode var 24 timer – den udvides nu til 72 timer. 

Det vil forbedre forholdene for alle ansatte, der har rådighedsvagter, og altså også ansatte, der fx er en del af et it-beredskab.  

Det glæder Steen Lund Olsen.

”Hvis man ikke kender sin vagt i god tid, begrænser det ens muligheder. Derfor er vi glade for, at varslet nu bliver længere. Det har været et ønske gennem flere overenskomstforhandlinger, og nu er det lykkedes at få det igennem. Jeg tror, de fleste vil sætte pris på at kende deres vagter i bedre tid,” siger han.

Det bliver samtidig tydeligere, hvornår man kan betragtes som tilkaldt.

Reglerne for rådighedsvagter forenkles sådan, at enhver henvendelse, som medarbejderen ikke kan besvare øjeblikkeligt, tæller som et tilkald. Fremover kan medarbejderen kun have tilkald eller forespørgsler under en rådighedsvagt. Dermed afskaffes den tidligere betegnelse konsultation.

Loftet for rådighedsvagter er årligt 60 vagter og 720 timer.

”Det var en vigtig prioritet for os at sikre, at lønnen følger med, hvis arbejdstiden ændres."
- Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet.

Justering af arbejdstid for it-ansatte

Kort fortalt:

  • Alle nye it-ansatte ansættes på 37 timer om ugen (årsnorm på 1.924 timer)
  • Nuværende it-ansatte forbliver på 36 timer, medmindre der indgås en lokalaftale
  • Hvis en lokalaftale hæver arbejdstiden til 37 timer, bliver den ekstra time betalt en til en

Et andet centralt punkt i overenskomsten er ændringen i it-medarbejderes arbejdstid, hvor der stadig er nogle it-ansatte, der af historiske årsager er ansat på 36 timer.

Fra 1. april 2025 gælder nu, at alle nye it-ansatte blive ansat på de normale 37 timer om ugen, svarende til en årsnorm på 1.924 timer.

For it-ansatte, der er ansat på 36 timer i dag, vil det kræve en aftale lokalt med virksomheden og TR, hvis de skal overgå til 37 timer. Det sker af hensyntagen til, at mange kan have indrettet deres arbejds- og privatliv efter en 36-timers uge.

Hvis en sådan aftale indgås, vil overgangen fra 36 til 37 timer om ugen blive kompenseret økonomisk med tilsvarende én time.

Ændringen af arbejdstiden er med til at skabe en mere ensartet standard på tværs af sektoren. Hos Finansforbundet har det dog været vigtigt at sikre, at kompensationen er fair.

”Det var en vigtig prioritet for os at sikre, at lønnen følger med, hvis arbejdstiden ændres. Virksomhederne har brug for flere ressourcer, og en ekstra time om ugen kan bidrage til det – men det skal selvfølgelig ske på ordentlige vilkår," forklarer Steen Lund Olsen.

Hvem gælder overenskomsten for?

Overenskomstresultatet gælder for medarbejdere i virksomheder, der er medlemmer af Finans Danmark / Arbejdsgiver og derfor omfattet af standardoverenskomsten (STOK).  
 
I en række finansielle virksomheder bliver der i de kommende måneder også forhandlet en lokal virksomhedsoverenskomst (VOK). Virksomhedsoverenskomsterne tager udgangspunkt i hovedresultatet, men bliver tilpasset lokale forhold.  
 
Er man i en virksomhed med VOK, er man stemmeberettiget i urafstemning om både STOK og VOK.

It-udvalg skal undersøge branchens konkurrencevilkår

Kort fortalt:

  • It-udvalg skal fastslå, hvilke vilkår der er vigtige for rekruttering og fastholdelse af it-ansatte
  • Vil bl.a. sammenligne finanssektorens overenskomst med overenskomster i andre it-tunge brancher

Et vigtigt element i overenskomsten er samtidig oprettelsen af et særligt it-udvalg, der skal sikre, at overenskomsten er konkurrencedygtig og bidrager til rekruttering og fastholdelse af it-medarbejdere.

Udvalget vil bl.a. undersøge hvilke faktorer (fx løn, arbejdsvilkår og -opgaver), der påvirker rekruttering og fastholdelse af it-medarbejdere, og sammenligne sektorens vilkår med andre brancher.

Steen Lund Olsen forklarer:

"It-området udvikler sig hurtigt, og det er vigtigt, at overenskomsten følger med. Vi vil gerne undersøge, hvordan vores vilkår sammenligner sig med resten af markedet – både i Danmark og internationalt,” siger Steen Lund Olsen.

Han håber, at det vil kunne give et fælles grundlag og en fælles forståelse af de udfordringer, sektoren står overfor.

”Målet er, at vi allerede inden næste overenskomstforhandling har ryddet op i nogle af de knaster, så vi ikke skal forhandle om dem i sidste øjeblik.”

Udvalgets arbejde starter i efteråret 2025 og forventes færdigt i august 2026. Resultaterne vil potentielt indgå i fremtidige forhandlinger om overenskomsten.

Gennemgang af arbejdstidsbestemmelser og tillæg

Kort fortalt:

  • Arbejdsgruppe skal undersøge om tillæg for arbejde på særlige tidspunkter – fx aften-, natte- og weekendarbejde – er tidssvarende
  • Skal bl.a. klarlægge, hvordan regler for merarbejde registreres og honoreres

Endelig nedsættes en arbejdsgruppe, der skal se på anvendelsen af arbejdstidsbestemmelser på tværs af sektoren.

Gruppen vil se på tillæg for arbejde på særlige tidspunkter, regler for merarbejde og – særligt for it-ansattes vedkommende - systemafhængigt merarbejde.

Sidstnævnte gælder fx ved weekendarbejde med it-opdateringer, systemændringer eller implementering af nye systemer.

Øvelsen handler om at undersøge, hvilke medarbejdergrupper der modtager genetillæg, og foretage et realitetstjek, så tillæggene afspejler den faktiske arbejdssituation i virksomhederne og er tidssvarende.

Det vil potentielt kunne få afsmittende effekt på fremtidige overenskomster, forklarer Steen Lund Olsen.

”Nu tager vi et skridt tilbage og gennemgår reglerne samlet: Er de stadig tidssvarende? Er der uklarheder, der kan fjernes?”

”Formålet er at gøre overenskomsten mere enkel og gennemskuelig, så vi undgår, at medarbejdere og ledere bruger unødig tid på at diskutere timekoder i stedet for at arbejde.”

Det sker der nu

Fra den 10. marts er det op til cirka 33.600 stemmeberettigede medlemmer at stemme om aftalen, der blandt andet også sikrer en lønramme på mellem 7,4 og 8,6 procent over tre år, en udvidelse af Finanskompetencepuljen og etableringen af en fritvalgsbank.

Urafstemningen løber fra d. 10. marts til d. 31. marts.

Godkendes den af medlemmerne, kan den nye overenskomst træde i kraft 1. april.

Seneste nyt