Menu luk

Salg af ”finans-veste" i vild stigning

Et særligt fænomen på de sociale medier har fået salget af "finans-veste" til at stige markant.

23. sep. 2024
1 min

Måske har du lagt mærke til dem?

De puffede veste, som mænd i finans har trukket ud over den nystrøgne skjorte.  

I hvert fald er salget af vestmodellen Patagonia Nano Puff steget med hele 40 procent hos friluftskæden Spejder Sport de sidste 6 måneder sammenlignet med samme periode sidste år, skriver Ekstra Bladet.

Og kunderne køber ikke vestene for at dyrke friluftssport, forklarer salgschef i Spejder Sport Claus D. Nielsen. Han peger i stedet på, at den særlige trend startede under energikrisen. 

"Kontorfolkene begyndte at købe veste, fordi de sad og frøs, og derfra har vestene fået et eksklusivt mærkat," siger salgschefen til Ekstra Bladet. 

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Spejdersport har oplevet stor stigning i salget af vestmodellen Patagonia Nano Puff.

Samtidig har et særligt fænomen på TikTok og Instagram også spillet en rolle i vestenes fremmarch. Her går en mand iklædt en puffet vest nemlig under navnet ”finance bro”. Og videoer af mænd, der går rundt iført vest til lyden af det virale hit ”I’m looking for a man i finance” er alle steder.

Sangen, der er skrevet af TikTokeren Megan Boni som en parodi på kvinders urealistiske forventninger til mænd, indledes med linjen “I'm looking for a man in finance, trust fund, 6'5, blue eyes”. 

Hvis du selv vil vinde en finansvest, kan du deltage i Finansforbundets konkurrence på Instagram.

Seneste nyt