Klumme: Vi skal møde AI med åbne øjne og kritisk nysgerrighed
Kunstig intelligens kommer til at forandre vores jobs. Det kræver en fælles nysgerrighed fra virksomheder og medarbejdere, et skarpt fokus på kompetenceudviklingen og at medarbejderne inddrages i arbejdet med AI.
Måske er du faktisk allerede træt af at høre om kunstig intelligens, AI og ChatGPT. Måske elsker du alle de muligheder, værktøjerne giver og bruger dem hver dag. Måske er du mest af alt usikker på, hvad AI egentlig kan – og kommer til at betyde i det lange løb.
Uanset hvilke følelser, AI og kunstig intelligens vækker i os hver især, kommer vi til at forholde til det. Ifølge en 2024-undersøgelse fra Boston Consulting Group er 70 pct. af virksomhederne i sektoren i gang og eksperimenterer eller har implementeret Generativ AI i deres forretning.
Den udvikling kommer kun til at gå én vej.
Værdifulde erfaringer i at håndtere nyt
Både virksomheder og medarbejdere i finanssektoren er vant til at være nogle af dem, der står først for, når det kommer til påvirkning af ny teknologi. De erfaringer skal vi bruge. Alt tyder nemlig på, at sådan bliver det også med kunstig intelligens.
En helt ny analyse fra AE-rådet understreger, at finanssektoren er et af de steder, hvor påvirkningen bliver størst og bredest. Ifølge den, kommer 9 ud af 10 jobs til at blive forandret i et eller andet omfang i kraft af den nye teknologi.
Vi skal være nysgerrige for at kunne påvirke
Udviklingen i kunstig intelligens betyder ikke, at vores jobs bare forsvinder og at medarbejderne erstattes. AI kommer til at påvirke vores jobindhold og til at flytte grænserne mellem funktioner. Det kommer til at erstatte opgaver og skabe nye.
Vi ved godt, at ny teknologi også betyder, at noget kan gøres smartere og mere effektivt. Det er vi på mange måder vant til at forholde os til, og derfor ved vi også, at vi skal forholde os til teknologien for at kunne påvirke, hvordan den bruges og hvordan den kommer til at påvirke os.
Men hvilken effekt vil AI så have på vores arbejde og de virksomheder, vi er ansat i? Hvilke krav, udfordringer og muligheder følger med? Og hvordan gør vi AI hjælpeværktøj og medspiller?
Det sætter vi fokus på de kommende måneder.
Tre afgørende fokuspunkter
Det gør vi, fordi det ikke er en udfordring, vi hverken kan gemme os for som medarbejdere eller virksomheder. Det er heller ikke noget, man som arbejdsgiver kan ny-rekruttere sig ud af – og AI må ikke forsimples til flad effektivisering. Potentialet i teknologien er kæmpestort, men værdien af AI skabes af kompetente medarbejdere, der kan koble ny teknologi og finansiel grundforståelse. Nemlig ved at integrere teknologien i en finansiel kerneforretning.
Det kræver positiv og kritisk nysgerrighed hele vejen rundt, og at vi sammen tager fat om muligheder og udfordringer ud fra et fælles fokus om at udnytte potentialet og sætte ind over for faldgruberne.
Det kræver derfor også utvivlsomt et helt nyt, skarpstillet kompetenceudviklingsfokus. At kunne prompte en sprogmodel bliver et fundamentalt redskab i hverdagen for rigtig mange af os. For andre kommer behovene til at være noget mere vidtgående.
Fællesnævneren er, at det er her, muligheden ligger for at skabe værdi i at udnytte potentialet i koblingen til det finansfaglige og til de menneskelige ressourcer. Det kommer til at kræve, at man som virksomhed og sektor investerer målrettet i udvikling og kompetencer.
Og så er det i det hele taget helt nødvendigt, at medarbejderne inddrages, når det kommer til den konkrete brug af AI ude i virksomhederne. Ikke mindst i udviklingsfasen af de næste lag af teknologien. Kunstig intelligens er en så kraftfuld teknologibølge, at vi har et fælles ansvar for at holde tungen lige i munden.
De generative sprogmodeller er bare første skridt på vejen. Medarbejderne skal med for at udvikle forretningen og for at styre uden om mange og komplekse udfordringer – ikke mindst etisk – der også følger med i slipstrømmen.
Kunstig intelligens kommer til at påvirke os alle. Vi skal i gang med debatten om hvordan.