Menu luk

”Du bliver aldrig for gammel til at lære noget nyt”

For Lilly Guldbjerg Lund, Business Process Architect i Asset Management, er det ligeså naturligt at tænke på efteruddannelse som det er for andre er at tænke på drift og de almindelige arbejdsopgaver, der ligger foran en på skrivebordet.

Et arbejdsliv med en fortid i Saxo Bank og Nordea og forskellige projekt- og teamlederstillinger har gjort hende bevidst om hele tiden at øge sine kompetencer og værdi for både den nuværende og potentielle arbejdsgivere.

”Tidligere kom ønsket eller behovet ofte fra arbejdsgiversiden i forhold til efteruddannelse. I dag er medarbejderne altså nødt til at være proaktive. Ellers sker der ofte ikke noget. Du må selv tage et ansvar for din egen videreudvikling”, siger hun og uddyber:

”Jeg hører ofte mine kolleger sige, at de ikke er blevet bedt om at efteruddanne sig, og det er ofte også rigtigt. Men lige pludselig har du bare ikke værktøjerne til at udføre dit job. Og så kan du selv regne ud, hvad konsekvenserne kan være”.

Du må selv tage et ansvar for din egen videreudvikling.
- Lilly Guldbjerg Lund, Business Process Architect i Asset Management

Nyder kompetenceudvikling

Lilly kan godt nikke genkendende til dilemmaet i at skulle bede om tid til efteruddannelse, hvis arbejdspresset i afdelingen er massivt, og opgaverne hober sig op.

”Jeg har været privilegeret at have chefer, der har været forstående overfor mange af de ønsker, jeg har haft til uddannelse. Måske de har kunnet mærke, at jeg er kommet mere motiveret og energifyldt tilbage på jobbet?”, siger hun.

Hun mener, at man som medarbejder skal være vaks til at råbe op, hvis man får opgaver, man ikke er kvalificeret til.

”Gå forrest og bed om den efteruddannelse, du har behov for og undgå at agere passivt. Det viser, at du er indstillet på at lære nyt, og du får rent faktisk ny viden til at løse dine opgaver. Det kan de fleste chefer se fornuften i”, siger hun.  

Lilly Guldbjerg Lund, Business Process Architect i Asset Management

Opfordring til banken: Investér mere i medarbejderne

Selvom hun har oplevet, at hendes chefer har set fordelene i kompetenceudvikling, ser hun alligevel gerne, at banken generelt er mere opmærksomme på at efteruddanne medarbejderne.

”Selvom det ofte er op til medarbejderne at få den korrekte kompetenceudvikling, fritager det ikke banken. Jeg kunne ønske, at Danske Bank var mere obs på at udvikle de ansatte - og betale for det. Det gælder både efteruddannelse inden for ens eget fag, men også i et bredere perspektiv, hvis man fx ønsker sig en lederkompetencer, selvom man ikke er leder endnu. Det er en investering i medarbejdere, som bliver betalt tilbage i form af dygtigere og mere motiverede medarbejdere”.