For travl til at være syg?
At gå syg på arbejde er et dårligt valg for både dig selv, dine kolleger og din arbejdsplads. Alligevel oplever 8 ud af 10, at det sker.
"Jeg har da ikke tid til at være syg – jeg har alt for meget at lave!"
Lyder det bekendt? De fleste har prøvet at slæbe sig selv af sted på arbejde, selvom halsen kradsede, næsen løb eller feberen dunkede i hovedet. Ifølge World Economic Forum har en britisk arbejdsmarkedsundersøgelse vist, at 83% af alle medarbejdere har oplevet, at de selv eller deres kolleger er mødt op på arbejde, selvom de var syge. Tallet er mere end tredoblet siden 2010.
"Det er et misforstået hensyn at gå syg på arbejde. Sygdom er et signal fra kroppen om, at man skal slappe af, så man kan komme ovenpå igen", siger erhvervspsykolog Janne Skakon til Avisen.dk.
Hun bakkes op af professor i infektionsimmunologi ved Institut for Immunologi og Mikrobiologi på Københavns Universitet Jan Pravsgaard Christensen.
"Når kroppen er syg og har feber, har den brug for hvile, så den kan bruge ressourcerne til at bekæmpe infektionen", udtaler han til Avisen.dk.
"Nogle lægger sig først, når det er helt grelt, men af hensyn til kolleger og sit eget velvære skal man blive hjemme, lige så snart man begynder at føle sig syg. Så snart snottet løber, og feberen sætter ind ved en influenza, er man allerede i gang med at udsætte sine omgivelser for stor smitterisiko", siger han videre.
Sådan giver du dig selv lov til at være syg
Følelsen af at være uundværlig og have for travlt til at være syg kan være reel nok, men heldigvis er det råd for det. ThriveGlobal.com har disse tre råd til dig, der har svært ved at melde dig syg:
- Lad være med at skjule din sygdom, hvis du kan mærke, at noget er på vej. Vær ærlig over for din leder, så han eller hun bedre kan organisere sig ud af deadlines og arbejdsopgaver, som skal løses i dit fravær.
- Er dit helbred lige på kanten til en sygemelding, kan du – hvis dine arbejdsvilkår muliggør det – tage en hel eller delvis hjemmearbejdsdag. Men vær ærlig over for dig selv og sæt grænser for, hvad du kan lave hjemmefra. Er du syg, er du syg. Og så skal du ikke arbejde.
- Lyt til din krop, og lad dig selv være syg. Det er okay at koble helt ud og slappe af i et par dage. Hold dig væk fra din indbakke og sørg for, at der er nogen, der dækker for dig, mens du er væk. Så bliver du hurtigere rask, og dine kolleger ved, hvad de har at regne med.
Træt af syge kolleger? Sig fra!
Er du en af dem, der godt selv kan finde ud af at holde sengen, når du er syg, men ofte oplever kolleger møde op med snue og andre dårligdomme? Så kan det være en god idé at øve dig i at sige fra på en pæn og respektfuld måde. Vis omsorg, tilbyd at dække for dem, mens de kommer tilbage på højkant, og gør det overskueligt for den syge at se frem til et par dages pause.
Er det et udbredt problem i din afdeling, kan du eventuelt tale med din leder eller din tillidsmand om, hvordan I kan forbedre kulturen i afdelingen, så det bliver socialt acceptabelt at være syg, selvom der er mange opgaver at løse.