Morgentider bliver booket først
Det startede som et forsøg i udvalgte filialer, at kunderne kan booke møde fra mandag til torsdag fra kl. 8 – 18. Både kunder og medarbejdere er glade for den nye fleksibilitet, så de udvidede åbningstider er gjort permanent i flere afdelinger.
I filialerne er den traditionelle åbningstid fra 10 – 16 ikke længere noget, vi skal tage for givet. Det sidste år har Danske Bank kørt forsøg med at give kunderne mulighed for mødebooking mandag til torsdag fra kl. 8 – 18 og fredag fra kl. 9 – 16. Afdelingen i Ballerup kom med i forsøget:
"Da vi fik at vide, at forsøget med udvidede åbningstider var gjort permanent i Ballerup, sad vi og klappede i vores hænder", fortæller kunderådgiver Mai-Britt Lück, der ser kundemøder i ydertiderne som en god mulighed for mere fleksibilitet i en rådgivers hverdag.
I Ballerup har forsøget kørt som smurt, og kunderne har taget de nye tider til sig:
"Kunderne er glade, og de bruger vores ydertidspunkter rigtig meget. Tidlige og sene tider bliver booket først", siger Mai-Britt Lück.
Forsøget blev sat i gang efter ønske fra kunderne. 1. september 2018 lagde otte filialer ud med at tilbyde kundemøder i ydertidspunkterne – undervejs er løsningen bredt ud til flere. Arbejdstiden er fortsat 37 timer om ugen.
Puslespillet
Mai-Britt Lück har to børn, på seks og otte år, og har haft en periode på børnedeltid.
"Tiden går jo stærkt, så jeg prioriterede at have de ekstra timer med børnene og ikke først hente dem sent for at tage hjem og lave aftensmad og så putte dem."
Børnedeltiden sluttede Mai-Britt Lück samtidig med, at afdelingen i Ballerup fik gang i eksperimentet med udvidede åbningstider.
I afdelingen inviterede ledelsen medarbejderne til at komme med deres ønsker. Hvornår vil de møde tidligt? Hvornår vil de møde sent? Ledelsen satte sig ned og fik hele puslespillet til at gå op.
"Vi har faktisk et skema med faste dage. Jeg er nødt til at have tider, som jeg kan regne med. Kunderne kan gå ind online og booke mig fra kl. 8 om morgenen, og dem har jeg mange af, så kan vi nå mødet, inden de tager på job."
Der skal altid være to tilstede enten rådgivere eller chefer. Dette har indtil nu ikke givet anledning til udfordringer.
Selvfølgelig har det også været nyt for de 25 medarbejdere, at der er færre på arbejde på samme tid, fordi de kommer og går mere forskudt. I følge Mai-Britt Lück har det måske hjulpet til, at de alle sammen er blevet bedre til at arbejde på tværs, fordi man ikke altid har sin sædvanlige makker at gå til.
Ingen negative
Det er et puslespil, der er blevet lagt, og faktisk er det lykkedes at gøre alle 23 tilfredse:
"Vi har jo fået de tider, vi har ønsket, som passede bedst til vores privatliv."
I afdelingen har udskiftningen i personalet været ret stor, siger Mai-Britt Lück, der også er tillidsmand:
"Selvfølgelig kan man løber ind i, at det pludselig passer rigtig dårligt at møde tidligt mandag morgen, så tager vi en snak og får det løst", siger hun og tilføjer:
"Med hensyn til udvidede åbningstider har jeg ikke hørt nogen være negativ omkring det. Folk kan lide det, og ingen har mere end en fast lang dag om ugen. Så er der andre dage, hvor man går tidligere og kan nå nogle andre ting."
Mere fleksibilitet
Mai-Britt Lück er glad for at gå på arbejde, og derfor kommer hun også glad hjem:
"Derfor skulle jeg tilbage til filialnettet, for det er mit faglige kald. Jeg trives rigtig godt med at have kundekontakt og give kunderne de gode oplevelser og finde holdbare løsninger."
Der er også muligheder for at udvikle en fleksibel ordning, mener Mai-Britt Lück:
"Måske kunne vi vænne kunderne til at booke møde hos en anden rådgiver end den faste. Vi kunne i det hele taget blive bedre til at bruge hinanden og ligefrem booke møder hos hinanden, så i stedet for at jeg skal blive nogle timer længere tirsdag, når jeg har lang dag onsdag, kan en kollega med lang tirsdag tage mødet", siger Mai-Britt Lück.