”Nødvendigt for banken”, siger Vogelzang
Usikkerhed, udmattelse og udlandet fyldte i årets debat mellem Danske Banks direktion og de tillidsvalgte i banken. Forandringerne er nødvendige for bankens fremtid, mener topdirektøren.
Den 16. november mødtes 180 tillidsvalgte i Danske Bank med topledelsen for at debattere. Gennem to timer havde tillidsrepræsentanterne (TR) mulighed for at stille spørgsmål til CEO Chris Vogelzang og HR-direktør Karsten Breum om udviklingen og arbejdslivet i Danske Bank. Koncerndirektøren indledte med at rose den danske model.
”Hvis der er noget, jeg har lært det seneste år, så er det vigtigheden af tillidsrepræsentanterne i banken. Den rolle, I spiller for medlemmerne, har jeg aldrig set noget andet sted, jeg har arbejdet. I gør en kæmpe forskel”, sagde han.
De rosende ord blev dog hurtigt vendt til alvor. Det gik nemlig ikke ubemærket hen, at ledelsen planlægger store nedskæringer i bankens medarbejderantal. Allerede i sin indledning adresserede Vogelzang, at det er en alvorlig tid for banken.
”Vi er på rette vej med at transformere banken til at blive en bedre bank. Men forandringerne skaber usikkerhed – især omkostningsreduktionerne, som fylder hos mange. Vi kommer til at skulle sige farvel til dygtige og dedikerede medarbejdere gå. Det er ikke noget, vi tager let på, men vi er nødt til at gøre det for fortsat at kunne være en stor og relevant spiller i de nordiske lande”, sagde direktøren.
”Jeg har talt med mange medarbejdere. I er stressede, usikre, og I savner jeres kolleger, mens I arbejder hjemmefra. De her tiltag gør det ikke nemmere, men de er nødvendige for at sikre bankens fremtid – ellers ville vi ikke trække jer gennem disse forandringer”, uddybede han.
Usikkerheden råder
”Der er ikke meget at grine af i Danske Bank for tiden, og nedskæringerne motiverer os ikke til at gå den ekstra mil”, kommenterede Tommy Rosenlind, TR i Group Risk Management. ”Hvordan vil ELT gøre Danske Bank til en bedre og mere attraktiv arbejdsgiver?”, spurgte han.
”Det er ikke en nem situation”, medgav Chris Vogelzang. ”Men det er heller ikke en god løsning at lukke øjnene og ignorere behovet for forandringer. Vi er nødt til at arbejde os gennem problemerne. Jeg anerkender, at det skaber usikkerhed. Vi er i gang med at skabe nye arbejdsformer, der forhåbentlig kan hjælpe på arbejdsglæden. Men vi er stadig nødt til at løse de problemer, der er i banken. Det kan ikke løses med PowerPoints og flotte ord. Vi er nødt til at forbedre vilkårene for, at Danske Bank kan få succes”, svarede han.
”Vores nuværende ledelse er mere transparent, end vi nogensinde har oplevet det før. Vi sætter pris på åbenheden, men samtidig bekymrer vi os for, hvad det gør ved medarbejdernes mentale sundhed at vise, at vi skal reduceres med 1.600 over det næste år. Hvordan vil I hjælpe medarbejderne med at trives under jeres nuværende ledelsesstil?”, spurgte Theresa Raahauge Jensen, TR i CSD.
“Vi er nødt til at være så transparente som muligt og fortælle vores kolleger, hvad der foregår”, svarede Chris Vogelzang.
“Vi er i gang med at se på medarbejdernes mentale sundhed”, forklarede HR-direktør Karsten Breum. “Vi har arbejdet på en række initiativer så som sitet Working@Danske, hvor man kan finde inspiration til hjemmearbejde, fysisk og psykisk trivsel under de nuværende omstændigheder. Det fortsætter vi med, ligesom vi træner lederne til at lede i en ny situation.”
”Hvordan er I landet på, at 1.600 stillinger skal nedlægges? Og er der en chance for, at tallet falder?”, spurgte Susie Rasmussen, ligeledes TR i CSD.
“Det er en bred analyse, vi har lavet på tværs af forretningsenheder, og selv med de reduktioner, vil vi stadig være flere medarbejdere end for tre år siden. Vores omkostninger er steget, men det er vores indtjening ikke, og vi har i dag et omkostningsniveau, der er højere end hos vores konkurrenter. Det er vi nødt til at ændre for at kunne være konkurrencedygtige,” siger Chris Vogelzang.
”Er Danske Bank stadig en attraktiv arbejdsplads”, spurgte kredsformand Kirsten Ebbe Brich.
”Ja”, svarede Karsten Breum klart. ”Vi er en af de førende i den finansielle sektor i Danmark og en af de største spillere i Norden. Vi har så meget at tilbyde. Det sagt, så er vi i en af de mest frustrerende faser af transformationen lige nu. Vi tror fast på, at for at forblive attraktive, er vi nødt til at lave de her ændringer. Jeg er sikker på, at reorganiseringen og de kulturelle forandringer, der følger med, gør os stærkere på den anden side.”
Medarbejderne kæmper
”Vores medlemmer er udmattede af coronatiden. Hjemmearbejdet trætter os mentalt, men vi begynder også at se fysisk udmattelse af fx at sidde og arbejde på børnenes værelse. Er det ikke ved at være tid til at gøre noget ved udstyret, vi arbejder på?”, spurgte Peter Kristensen, TR i Group IT.
”Jo, vi vil gerne gøre mere ved det. Vi er ved at se på, hvordan vi kan støtte medarbejderne med det fysiske arbejdsmiljø,” svarede Karsten Breum. ”Indtil videre kan man finde mange tips og tricks på vores website Working@Danske. Her er også tips til det fysiske arbejdsmiljø”, sagde han.
”Jeg har altid været stolt af at arbejde i Danske Bank. Det samme gælder mine kolleger, men vores stolthed er under pres, og jeg frygter, at kunderne kan mærke det. Hvordan vil I genopbygge medarbejdernes stolthed? Hvordan forelsker vi os i Danske Bank igen?”, spurgte Pia Staal Christensen, der er tillidsrepræsentant i Business Banking.
”Vi kan vise jer, at vi systematisk gør vores bedste for at løse fortidens problemer. Det betyder, at vi kommer til at have negative historier i pressen i et stykke tid endnu. Jeg håber, at I vil føle stolthed i at arbejde for en organisation, der løser sine problemer. Hvis vi bliver ved med det, vil vi igen få kundernes tillid tilbage. Jeg er stolt af, at vi løser ting, der ikke er blevet løst tidligere. Jeg beder jer bære over med os, mens vi kommer igennem det. Vi ønsker alle sammen at arbejde for en bank, der har succes og giver kunderne konkurrencedygtige priser, og derfor er vi også nødt til at tilpasse vores omkostninger”, svarede Chris Vogelzang.
Det litauiske spørgsmål
Flere tillidsrepræsentanter nævnte bankens store engagement i Litauen som en del af besparelsesdagsordenen.
”Danske Bank ser sig selv som en bank, der vil være konkurrencedygtig, vise socialt ansvar og bidrage til det danske samfund. Vi er stolte af de ambitioner, men synes ikke, det harmonerer med at sende så mange danske arbejdspladser til Litauen. Vi er med på, at banken er en forretning, som vi alle ønsker, skal være succesfuld, men vi er bekymrede for, hvornår udflytningen af arbejdspladser stopper. Ser du Danske Bank primært bestå af billig arbejdskraft i udlandet i fremtiden?”, spurgte Theresa Raahauge Jensen.
”Det ser jeg ikke ske”, svarede Vogelzang prompte. ”Men vi ser selvfølgelig på mulighederne for at optimere forretningen. Men selvom vi er nødt til at overveje det, ser jeg ikke et scenarie for mig, hvor vi kun har en lille dansk kerne og alt andet udenfor. Job kan flytte, og nye job vil opstå. Vi vil fortsætte med at optimere vores omkostningsbase for at sikre, at vi er konkurrencedygtige. Vores standardservices skal være så billige som muligt, så vi kan tjene penge der, hvor vi kan skabe mere værdi – tæt på vores kunder. Danske Bank vil kun få succes, hvis vi er effektive i vores base og har dygtige og kompetente medarbejdere, der kan skabe værdi for vores kunder.”