Menu luk

Det sparer du på bilen ved at arbejde hjemme

Hvor meget er der egentlig at spare, når du lader bilen stå, og sætter dig til skærmen på hjemmekontoret i stedet for at køre på arbejde? Det har FDM regnet på.

27. mar. 2023
3 min
Dansk / English

Der er penge at spare på bilbudgettet, hvis du dropper turen til kontoret, sætter dig til skærmen ved køkkenbordet og lader bilen stå i carporten.

Det viser et regnestykke, som FDM har lavet for Finansforbundet.

”Det er dyrt at køre i bil, og værditabet øges, jo mere du kører i bil. Derfor er det godt for din pengepung at arbejde hjemme,” siger forbrugerøkonom hos FDM, Ilyas Dogru.

Han har lavet et regnestykke, der tager udgangspunkt i to klasser af biler kørende på henholdsvis benzin og el. På den baggrund konkluderer han, at man eksempelvis kan spare 130 kroner om dagen, hvis man kører en benzinbil i 300.000 kroners-klassen og arbejder hjemme på fuld tid.

”Der hvor de fleste går galt i byen er, at de bare kigger på, hvor meget de sparer på brændstof, når de lader bilen stå. Men det er en helt forkert tilgang,” slår forbrugerøkonomen fast.

"Bilen er den næststørste investering hos danskerne efter en bolig. Men det er også den dårligste investering, fordi stort set alle biler taber værdi."
- Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM

Udgifterne er der, selvom man arbejder hjemme

Han peger på, at der er en lang række andre faktorer, man er nødt til at have med i sine beregninger. For ud over de variable udgifter som brændstof og løbende vedligehold, der afhænger af, hvor mange kilometer du kører, er der også faste udgifter som eksempelvis forsikring og ejerafgift, som du skal betale, lige meget hvor mange gange du kører bilen ud af garagen.

”Vi skal stadig betale forsikring, selvom bilen holder stille derhjemme. Vi skal stadig betale ejerafgift, selvom den holder stille. Og vi skal stadig betale FDM-kontingent og alt det andet, når den holder stille,” forklarer han.

LÆS OGSÅ: Så meget koster det at arbejde hjemme

Samtidig er der også nogle såkaldte kapitalomkostninger, der er delvist afhængige af, hvor mange kilometer du kører, men der er også omkostninger, du ikke kan undgå, selvom du lader bilen stå.

Det gælder blandt andet bilens tab af værdi.

”Den største post i bilbudgettet er værditabet. Bilen er den næststørste investering hos danskerne efter en bolig. Men det er også den dårligste investering, fordi stort set alle biler taber værdi. Derfor skal man huske, at bilen jo stadig bliver ældre, selvom du arbejder hjemme,” fastslår Ilyas Dogru.

Udhulet befordringsfradrag

Der er dog nogle penge, du vil gå glip af, hvis du lader bilen stå i garagen. Det gælder blandt andet befordringsfradraget, som man får, hvis man har over 12 kilometer til arbejde.

Det batter dog ikke det store i det samlede regnskab, slår Ilyas Dogru fast.

”Det er ikke befordringsfradraget, der kommer til at være afgørende for, om du skal vælge at tage bilen på job eller arbejde hjemme,” siger han og uddyber:

”Befordringsfradraget er blevet udhulet så meget, at det ikke er tidssvarende. Det tager ikke højde for det reelle værditab, som bilerne har. Så det bliver en underskudsforretning for medarbejderne, hvis de skal stille deres bil til rådighed for arbejdspladserne. Det tilskynder heller ikke til at tage et arbejde, der ligger længere væk fra hjemmet, fordi det er så småt.”

FDM’s regnestykke tager udgangspunkt i foreningens bilbudget for 2023. I regnestykket antages det, at der køres 20.000 kilometer per år – halvdelen arbejdsrelateret og den anden halvdel fritidsrelateret.

Du kan selv gå på opdagelse i skemaet nedenfor.


Emner

Seneste nyt