Et særligt princip fra luftfarten kan sikre bedre trivsel på arbejdspladsen
Der er især en ting, der er vigtige at huske, når man vil sikre trivslen på arbejdspladsen. Og her kan man med fordel lade sig inspirere af stewardessernes formaninger i flyvemaskinen, mener Finansforbundets trivselskonsulent.
Kvinder vil passe på flokken
Det er ofte kvinder, der kan have tendens til at ”glemme deres egen iltmaske”, vurderer Birgit Kjeldsen.
Kvinderne fremhæver i hvert fald ofte ”gode kolleger”, når Finansforbundets trivselskonsulenter spørger ind til, hvad god trivsel er for dem.
Og når man går dem yderligere på klingen og spørger ind til, hvad en god kollega så er, svarer kvinderne ifølge Birgit Kjeldsen ofte, at det er én, der er ”hjælpsom”.
”Det betyder måske også, at man som kvinde kan være tilbøjelig til at bekymre sig meget om relationerne og næsten have en biologiske kodning til at passe på flokken og til at tage sig af og holde øje med, om alle har det godt,” siger hun og peger på, at det både kan være på arbejdspladsen og derhjemme.
Det er dog ikke nødvendigvis ensbetydende med, at kvinderne trives dårligere end mænd eller bekymrer sig mere om kollegernes trivsel, understreger Birgit Kjeldsen.
”Det er bare vores indtryk, at mændene i mindre grad fremhæver det eller siger det højt. Men hvis man oplever, at man ikke kan få lov til at hjælpe, går det ud over trivslen - uanset køn,” pointerer hun.
Finansforbundets trivselsenhed
Finansforbundets trivselsenhed er sat i verden for at fremme trivsel på arbejdspladsen for både ledere og medarbejdere. Det sker gennem indsatser, der tager direkte afsæt i behovet på den enkelte arbejdsplads.
Læs mere her.
Birgit Kjeldsens gode råd til at sikre bedre trivsel
Finansforbundets trivselskonsulent Birgit Kjeldsen mener, at det er vigtigt at tale om, hvad trivsel er, hvis man vil sætte effektfulde trivselsindsatser i gang.
Derudover har hun et par gode råd til, hvordan man sikrer trivslen på arbejdspladserne.
Sæt ord på de dilemmaer, vi hver især står i
”Der er meget, der er dilemmafyldt på en arbejdsplads, og det skal vi tale om. Fx opgaver der er svære som man ikke ved, hvordan man skal løse. Eller relationer som er udfordret. Det skal vi tale om,” siger trivselskonsulenten.
Hvilke kompromisser kan vi leve med?
”Når arbejdet er grænseløst, og vi aldrig bliver færdige, er vi nødt til at lave kompromiser. De kompromiser kan være hård kost for vores samvittighed, faglighed og følelsen af ordentlighed,” forklarer Birgit Kjeldsen.
”Her virker pyt-knappen ikke – men det gør dialoger med lederen og i kollegagruppen om, hvilke kompromisser man selv kan leve med, hvad arbejdspladsen kan leve med og hvad lederen kan leve med,” siger hun og peger på, at man dermed flytter presset fra den enkelte til fællesskabet, og det bidrager til et mere robust værn mod mistrivsel og stress.
Husk din egen iltmaske
Når man er ude at flyve, får man altid at vide, at man skal tage sin egen iltmaske på, før man hjælper andre. Det samme princip bør gælde på arbejdspladserne, mener Birgit Kjeldsen.
”Hvis man altid står til rådighed for andre i en travl hverdag, hvad sker der så, når man ikke når at lave sine egne ting før klokken 16? Så kan det godt være, at man er en god kollega, men man ender også med at brænde ud,” siger hun.