Menu luk

Free seating: ”Det er ikke bare et bord og en stol. Det er mennesker”

”Free seating som koncept er der ikke noget galt i. Det skal bare bruges med omtanke,” siger arbejdsmiljørepræsentant, der ofte lægger øre til kollegernes holdninger til de frie kontorpladser.

16. sep. 2024
6 min
Gitte Braad er Senior Change og Process specialist og arbejdsmiljørepræsentant i Nordea.

For mange ansatte i den finansielle sektor begynder arbejdsdagen med at finde en ledig plads i et åbent kontorlandskab, hvor de kan sætte computer, tastatur og andet personligt udstyr til, inden arbejdsdagen begynder. Og når dagen går på hæld, pakker de tingene sammen igen, så de er klar til at sætte sig et nyt sted dagen efter. 

Konceptet free seating har nu eksisteret i en del år, og en af dem, der ikke har haft en fast plads i mange år, er Gitte Braad, der er Senior Change og Process specialist og arbejdsmiljørepræsentant i Nordea.

Hun arbejder i en stilling, hvor hendes nærmeste team- og projektkolleger sidder rundt omkring i Norden, Polen og Indien.

”Jeg er så privilegeret, at jeg kan udføre mit arbejde fra hvor som helst,” siger hun og fortæller, at hun til dette interview via Teams har sat sig i en sofa på sin arbejdsplads. 

”For mig er det en kæmpe frihed, at jeg kan bevæge mig,” siger hun, men understreger samtidig, at det giver mest mening, at hun trods alt kan finde en plads i sin egen ”homezone”, hvor hun kan sidde sammen med kolleger, hun har noget til fælles med i forhold til sit eget arbejdsområde.

Koncept deler vandene

Holdningerne til free seating er mange. Og der er både fordele og ulemper ved konceptet, har lektor ved Cphbusiness Maisa Larsen dé Martino, der har forsket i konceptet, tidligere fortalt til Nyhedsbrevet Finans.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Og Gitte Braad, der til dagligt arbejder med ændring og implementering af nye it-værktøjer, processer og flytning af data inden for bankens kreditorganisation, har også gjort sig en del tanker om konceptet.

”Jeg er selv rigtig glad for at møde nye kolleger og have muligheden for at være nysgerrig på, hvad de laver – og hvordan vi kan opnå synergi ved at lære noget af hinanden. Det giver dog mest mening i min dagligdag, når jeg sidder sammen med kolleger, som eksempelvis er slutbrugere af det system, jeg arbejder med, siger hun og fortæller, at det ofte skal planlægges, så det også passer i deres kalender. Derfor er der alligevel ikke plads til alt for meget ”fri snak med tilfældige kolleger,” forklarer hun

"Jeg oplever, at mange kolleger - inklusiv mig selv - trods free seating automatisk styrer hen til den samme plads hver dag, hvis den er ledig. Mennesker er jo vanedyr."
- Gitte Braad, arbejdsmiljørepræsentant i Nordea

Det handler ikke om billeder og børnetegninger

Som arbejdsmiljørepræsentant er de frie pladser et emne, kolleger tager op med Gitte Braad igen og igen. 

”Jeg oplever, at mange kolleger - inklusiv mig selv - trods free seating automatisk styrer hen til den samme plads hver dag, hvis den er ledig. Mennesker er jo vanedyr. Og måske skyldes det, at mange synes, at det er mest bekvemt at sidde ved de skærme og på den stol, man plejer. På den måde undgår de også at skulle bruge tid på at indstille pladsen for at have de bedste ergonomiske vilkår,” siger hun.

Gitte Braad understreger, at det ikke handler om muligheden for at have billeder og børnetegninger hængende ved sin plads, men derimod om, at de basale vilkår for at trives i sit arbejde er på plads.

Hun mener også, at man er nødt til at se på, hvordan man er som person. For mens det for nogle giver god energi at sidde blandt nye mennesker hver dag, kan det for andre være utrygt og kræve mange mentale kræfter.

”Det er ikke bare et bord og en stol. Det er menneskelige relationer og interaktioner, vi taler om her,” siger Gitte Braad.

Hun peger på, at det for mange handler om at sidde sammen med kolleger med samme arbejdsområde, når de kommer ind på kontoret.

”Efter covid har alle jo fundet ud af, at man kan arbejde fra næsten hvor som helst, så jeg tror, at mange har en anden tilgang til de fysiske arbejdsvilkår. Mange funktioner er centraliseret omkring storbyerne, og mange medarbejdere bruger derfor en del transporttid hver dag, når der er ”kontordage”, siger hun og fortsætter: 

”Så er det vigtigt, at man også føler, at man har fået noget ekstra ud af dagen. At man ikke bare har udført en opgave, som man rent faktisk kunne have lavet hjemmefra. Jeg er hermed tilbage til fokus på menneskelige arbejdsrelationer, som forøger værdien af dagens arbejde."

Jobfunktion er nøgleordet

Som arbejdsmiljørepræsentant ser Gitte Braad måden, vi indretter os på, og brugen af de fysiske rammer som et vigtigt emne i opgaven med at øge trivslen hos alle.  

”I dag er det ikke nok at vide noget om indstilling af borde og stole. Jeg ser det selv i høj grad som lige så vigtigt, hvordan vi har mulighed for som kolleger at kunne interagere og spare med hinanden, når vi skal nå mest muligt og skabe værdi for vores kunder,” siger hun og fortsætter:

”Free seating som koncept er der ikke noget galt i. Det skal bare bruges med omtanke.” 

For Gitte Braad er et af nøgleordene ”jobfunktion”.

”Altså, hvad har du brug for for at kunne udføre dit arbejde. Løsning af nogle opgaver kræver specielle skærme og ofte to til tre af dem. Dem, der har brug for ro eller afskærmning, skal have det,” siger hun og peger samtidig på det ergonomiske aspekt. 

Derfor mener hun, at det for en del medarbejdere ikke altid giver mening at skulle finde en ”ny” plads med de rette vilkår. 

”Et praktisk eksempel fra min egen dagligdag er, at vi er mange som er afhængige af at være på Teams-møder en del af dagen og derfor taler en del. Andre jobfunktioner kræver også en del kundevendte samtaler. For kolleger, som har brug for ro og fordybelse til analysearbejde, er det ikke fremmende for effektiviteten, hvis jeg er nødt til at finde en plads ved siden af. Men at skulle finde et mødelokale for at sidder der i syv timer, motiverer heller ikke mig til at tage på kontoret,” siger arbejdsmiljørepræsentanten.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Vi bør evaluere

Gitte Braad kan godt forstå, hvorfor free seating giver god mening for arbejdsgiverne. 

”Vi er naturligvis nødt til som firma at tage de samfundsmæssige briller på og have et miljø- og omkostningsmæssigt øje med i vurderingen af, hvor store kontorhuse vi bygger, og hvordan vi udnytter kvadratmeterne bedst. Derfor er der naturligvis god mening med, at vi ikke har en masse tomme pladser til folk, som holder ferie eller arbejder hjemme,” siger hun.

Det, hun savner, er en evaluering af, hvordan det rent faktisk fungerer i dagligdagen. 

”Når vi implementerer nye it-systemer, er vi vant til, at vi er ude og spørge brugerne, hvordan det passer ind i deres dagligdag, men burde vi ikke gøre det samme, når det kommer til vores indretning, vores trivsel og vores måde at arbejde på?” spørger Gitte Braad retorisk. 

Og så understreger hun, at man er nødt til at gå væk fra kassetænkningen, hvor den samme løsning trækkes ned over hovedet på alle. 

”Man kan godt prøve at se det, hvis ikke på et individuelt niveau så i hvert fald på et organisatorisk niveau. Vi er ikke alle sammen projektmedarbejdere, analytikere, dealere eller rådgivere. Det er vidt forskellige arbejdsområder, og derfor kan vi ikke bare trække den samme ramme ned over alle,” siger hun.

Seneste nyt