Ledelse, der tæller #1: Nye organisationsformer
Flere arbejdspladser eksperimenterer med nye organisationsformer for at kunne rumme den stigende kompleksitet, tiltrække ny arbejdskraft og imødekomme nye behov hos medarbejderne. To ledere har kastet sig ud i helt nye organisationsformer for at få det bedste frem i medarbejderne og sig selv.
Medarbejdere arbejder i dag på tværs af teams og fagligheder. Måske har de en fælles kerneopgave, men hver deres leder. Måske sidder de i hver deres ende af landet – eller i hver deres land – når de arbejder. 8-16-jobbet er fortid, og coronakrisen har yderligere skubbet til hele vores syn på hjemmearbejde.
Hvad betyder det for ledere, organisationen og arbejdslivet? For Cecilie Petersen, der er Agile Coach i Danske Bank og ansvarlig for deres Core Payments Platform, er der ingen tvivl: Vi skal til at arbejde på nye måder og med en mere holistisk tilgang til arbejdslivet.
I podcasten ’Ledelse der tæller’ med fokus på nye organisationsformer, fortæller Cecilie Petersen om forandringsprocessen ’Better Ways of Working’, som hun er i gang med hos Danske Bank. Her arbejder de i ’tribes’ i stedet for at være opdelt i mere klassiske afdelinger. Den anden gæst, Christa Lundgaard Kjøller, direktør for Nationalt Center for Etik fortæller om vigtigheden i at skabe nye rammer for de unge, der er på vej ud på arbejdsmarkedet.