Finansforbundet arbejder for at forbedre vilkårene for studerende og sikre, at de har de rette redskaber og muligheder for at opnå et godt uddannelsesforløb og en god start på arbejdslivet.
Finansforbundet har aktivt været involveret i etableringen af finansielle uddannelser og arbejder løbende for at sikre, at uddannelserne rettet mod finanssektoren har den fornødne kvalitet, er relevante og opdaterede i forhold til arbejdsmarkedets behov. Det indebærer samarbejde med uddannelsesinstitutioner og arbejdsgivere for at identificere og imødekomme efterspørgslen efter de rette færdigheder og kompetencer.
Styrke fokus på unges trivsel
For Finansforbundet er de studerendes trivsel afgørende. Undersøgelser viser, at studiemiljøet på uddannelserne spiller en vigtig rolle både i forhold til at sikre et højt læringsudbytte og understøtte de studerendes trivsel og fastholdelse på studierne. Niveauet af stress og mistrivsel blandt de studerende på de videregående uddannelser har været bekymrende de senere år, herunder stress, ensomhed og oplevelsen af presset for at være en succes på alle parametre. Undersøgelser viser ligeledes, at det blandt de erhvervsaktive er unge og førstegangsansatte, der mest markant oplever mentale sundsudfordringer.
En god start på arbejdslivet
Vi er optaget af at give de studerende den bedst mulige start på et langt arbejdsliv, hvor de klædes på til at navigere i en foranderlig og i stigende grad digitaliseret verden. Derfor er Finansforbundets fokus på trivsel ikke kun begrænset til unges tid på studiet, men også i overgangen til det første job – og i balancerne mellem studieliv, fritid og arbejdsliv.
Store generationer forlader arbejdsmarkedet, og unge generationer samler handsken op – men de har anderledes forventninger til arbejdslivet og arbejdsfællesskabet. Finansforbundet er optaget af at fremme en arbejdskultur inden for finanssektoren, der prioriterer trivsel og work-life balance. Det skal også ses i lyset af, at den stigende forventede levetid og ændringer i pensionsalderen betyder, at de studerende kan se frem til et langt arbejdsliv, som først stopper, når de har rundet 70 år.
Det digitale arbejdsliv og den grønne omstilling
Teknologi, data, AI og algoritmer kommer til at få markant indvirkning på, hvordan vi arbejder, og hvorfra vi arbejder. Dertil kommer de fremtidige teknologiske landvindinger, som vi ikke kender til endnu.
Udviklingen med klima og bæredygtighed kommer også til at blive en konkret faktor for unge, når de kommer ud i arbejdslivet. Finansforbundet er optaget af, at de næste generationer er klædt på til at løfte den store opgave med at understøtte den digitale og grønne omstilling i samfundet.
Bedre muligheder for efteruddannelse til et langt arbejdsliv
Udviklingen medfører store forandringer på arbejdsmarkedet, som også betyder, at den uddannelse, unge fuldfører som 25-30 år, ikke nødvendigvis holder til et helt arbejdsliv. Unge ser nærmere ind i et arbejdsliv, hvor de kommer til at skifte spor undervejs. Derfor er det afgørende, at vilkårene for efteruddannelse bliver forbedret, så alle i arbejdsstyrken har mulighed for at udvikle de nødvendige kompetencer til at stå bedst muligt rustet til et langt arbejdsliv.
Vi har samlet en række mærkesager relateret til de studerende, som Finansforbundet arbejder for. Dem finder du til venstre.