På forkant med fremtidens finansielle arbejdsmarked
Finansforbundet har gennemført en række omfattende analyser af udviklingen i den finansielle sektor. De kortlægger finanssektorens arbejdsmarked og afdækker centrale udviklingstendenser og kompetencebehov, som danner grundlaget for vores indsats med at sikre, at medlemmerne er klædt på til fremtiden
Finanssektoren har gennem de sidste ti år gennemgået en transformation, der har ført til flere højtuddannede i sektoren og ændringer i jobroller og opgaver. Derudover er den finansielle sektor drevet af en række andre udviklingstendenser, herunder:
- En stigende forventning blandt både privat- og erhvervskunder til at kunne tilgå banktjenester nemt og hurtigt
- Digital transformation og overgang fra forældede IT-teknologiplatforme til cloud-infrastruktur. Det vil også åbne op for nye samarbejder med fintech- og big tech-virksomheder
- Automatisering af flere opgaver gennem maskinlæring og generativ AI, fx inden for compliance, hvor den øgede kompleksitet i reglerne kræver flere ressourcer
Mindre andel arbejder med kunderne
I 2013 arbejdede 47 pct. af de ansatte inden for kundekontakt- og rådgivning, mens andelen i 2023 er faldet til 39 pct. I samme periode er andelen af ansatte inden for stabs- og specialistfunktioner steget fra 45 pct. til 50 pct., mens IT-ansatte er steget fra 9 pct. til 11. pct.
Stor stigning inden for flere specialistfunktioner
På ti år er antallet af ansatte inden for compliance og produkt- og forretningsudvikling steget med ca. 160 pct., mens antallet af analytikere er steget med 130 pct. Ansatte inden for IT og forretningsprocesser samt softwareudvikling er steget med 43 pct.
Sektoren bliver i stigende grad akademiseret
I 2013 havde 38 pct. af de ansatte i finanssektoren en videregående uddannelse, mens andelen i 2023 var steget til 58 pct. Udviklingen er særligt drevet af de yngre ansatte, hvor 82 pct. mellem 30-35 år havde en videregående uddannelse i 2023
I de kommende år vil finanssektoren være i en forsat transformation og præget af forandringer bl.a. med det stigende fokus på ESG, cybersikkerhed, data og AI.
Forandringernes omfang afhænger af de strategiske valg, virksomhederne træffer. Analysen præsenterer fire scenarier for sektorens udvikling frem mod 2030, som viser effekten af forskellige strategiske valg – ikke en præcis forudsigelse af fremtiden.
Afhængigt af disse valg kan efterspørgslen i sektoren variere med op til 33 pct. frem mod 2030, og inden for arbejdsområder som stabs- og specialistfunktioner, kundekontakt og IT kan der være udsving på 30-40 pct.
Udviklingen stiller betydelige krav til evnen til at opkvalificere og rekvalificere medarbejder i sektoren, men også graden af mobilitet på tværs af både arbejdsområder og jobprofiler for at sikre balance mellem udbud og efterspørgsel, så virksomhedernes behov imødekommes samtidig med, at medarbejdere som skal skifte spor eller jobfunktion, har bedre forudsætninger for at gøre det.
Der er behov for sikre en sammenhæng mellem virksomhedernes strategiske udviklingsplaner og virksomhedernes kompetencebase Herudover skal virksomhederne være i stand til at oversætte og operationalisere udviklingstendenserne til fremtidens kompetencebehov og omsætte dette i planlægning af udviklingsindsatser.
Find alle analyserne:
Denne sammenfattende rapport afdækker centrale udviklingstendenser og kompetencebehov i sektoren.
Den udlægger de vigtigste kvantitative resultater vedrørende udviklingen i det seneste årti og udfolder herefter indsigter om, hvilke udviklingstendenser virksomhederne står overfor, når det kommer til kompetencebehov, forretningsmodeller og strategier.
Via fire forskellige scenarier for hvilke strategier og forretningsmodeller, der vil drive efterspørgslen på arbejdskraft i sektoren, beskriver rapporten resultaterne af fremskrivningen frem mod 2030.
Analysen kortlægger mere i detaljen, hvordan sektoren står i dag og har udviklet sig det seneste årti. Analysen belyser udviklingen med hensyn til arbejdsområder og medarbejderprofiler blandt de ansatte i sektoren. Derudover viser analysen udviklingen i uddannelsesniveauet, mobiliteten ind og ud af sektoren, arbejdsgivernes rekrutteringsudfordringer og medarbejdernes brug af videre-og efteruddannelse (VEU).
Dette vidensgrundlag kan bidrage til at give et billede af, hvilken retning sektoren bevæger sig i, hvilket er afgørende for at kunne udvikle initiativer, der kan imødekomme de forandringer, sektoren står over for.
Der er udarbejdet portrætter af 13 udvalgte jobprofiler i finanssektoren, inden for IT, kundekontakt og rådgivning samt stabs- og specialistfunktioner.
For hver profil er der bud på fremtidens kompetencer, som kan være inspiration til medlemmernes kompetenceudvikling. Der indgår centrale nøgletal om de enkelte jobprofiler, herunder udvikling i beskæftigelsen og uddannelsesniveau for jobprofilerne de seneste 10 år, aldersfordeling, kønsfordeling og typiske uddannelsesbaggrunde. Derudover er der bud for udsigterne for de enkelte profiler frem mod 2030.