"Jeg tør faktisk godt gå linen ud og kalde det en lille solstrålehistorie"
IT-PERSPEKTIVER: Hos operations, Sydbanks backoffice-funktion, har vores digitale transformation resulteret i, at vi nu har dag-til-dag-levering til kunderne på op imod 70 pct. af vores leverancer med en meget højere leverancestabilitet.
Automatiseringsudviklere og risikospecialister
En af de største nøgler til vores succes har været skabelsen af en agil arbejdskultur.
Vi er bestemt ikke de eneste, der arbejder agilt, men vi er gået skridtet videre.
Vi har investeret i agile coaches, procesarkitekter, egne automatiseringsudviklere og risikospecialister for at sikre, at medarbejderne har den nødvendige støtte og viden.
Ingen forventes at kunne alt alene, men vi har skabt en struktur, hvor det er nemt at finde hjælp, og hvor det er nødvendigt at samarbejde.
Denne smidige tilgang gør, at vi kan transformere processer hurtigt og effektivt – uden at miste det menneskelige element.
"Har vi travlt med det rigtige"
Vores tilgang til forandringer er også funderet i et tæt samarbejde med rådgiverne.
Når vi udvikler nye løsninger, sørger vi for at inddrage dem i processen, så de bliver hørt og engageret. På den måde reducerer vi i bedste fald modstand mod forandring og sikrer, at løsningerne faktisk skaber positiv værdi i en travl hverdag.
Vi har lært, at succesfuld transformation kræver, at vi nogle gange sætter tempoet ned og fokuserer på det, der reelt skaber værdi for både kunder og rådgivere. Vi spørger tit os selv, om vi har travlt med det rigtige.
En central del af vores agile kultur er også tilladelsen til at fejle. Vi ser fejl som en læringsmulighed, ikke som noget, der skal straffes. Vi håber at skabe et miljø, hvor medarbejderne tør tage initiativ og bidrage aktivt til forbedringer og innovation.
Det er den kultur, der har gjort det muligt for os at udvikle og optimere vores processer løbende.
Tværorganisatorisk procesejerskab
Vi har organiseret os med tværorganisatorisk procesejerskab, hvor teams har klare ansvarsområder mod resten af organisationen.
De selvorganiserede procesansvarlige teams, er designet med mulighed for at eksistere selvstændigt ved bl.a. at integrere it-ressourcer helt ind i teams.
Forståelsen for forskellige kompetencer i teams understøttes med vores teamudviklingssamtaler, der er et nyt og helt centralt element i vores agile kultur.
Teamudviklingssamtaler er en åben dialog om teamets kompetencebehov og -mangler. Formålet er, at vi løbende udvikler de rigtige fremtidige kompetencer for at skabe optimale kundeoplevelser.
I disse samtaler fokuserer vi ikke kun på individuelle mål, men primært på teamets samlede kompetencebehov i forhold til fremtidige udfordringer og kundeønsker.
Vi analyserer, hvilke færdigheder der vil være nødvendige for at imødekomme skiftende kundepræferencer og teknologiske fremskridt, og så lægger vi sammen en plan for, hvordan vi når derhen.
Ved at kombinere individuel læring med teamets kollektive udvikling sikrer vi, at alle arbejder mod fælles mål og er rustet til at levere en fremragende kundeoplevelse – både nu og i fremtiden.
Det giver både bedre leverancer og stærkere kundeoplevelser.
Konklusionen er klar
Vores kombination af agil struktur, procesarkitektur, stærke støttefunktioner og teamudviklingssamtaler har resulteret i en markant forbedret eksekvering, hvilket har haft en positiv indvirkning på både medarbejdere og kunder.
Konklusionen er klar: Teknologi skaber ikke værdi alene – det er menneskerne bag, der gør forskellen.
Vores udvikling i Operations viser, at nøglen til succesfuld digital transformation ligger i at engagere og udvikle medarbejderne, så de kan anvende teknologien til at skabe værdi for kunderne. Det er fundamentet for vækst og innovation i en digital tidsalder.