Menu luk

Vi skal til at tale meget mere om en særlig type data

IT-PERSPEKTIVER: Data er brændstof for AI. Det er efterhånden åbenlyst for enhver. Men hvad gør vi, når de data, der kan udfolde teknologiens fulde potentiale, slet ikke er tilgængelige for os endnu? Det er et af de – i øvrigt mange – dilemmaer, vi står med.

17. apr. 2024
3 min
Kristian Mikkelsen, chef for digital banking i Sydbank.

Af  Kristian Mikkelsen, Head of Digital Banking, Sydbank.

It-perspektiverne er alene et udtryk for forfatterens synspunkter.

De seneste måneder har jeg fortalt om Sydbanks bestræbelser på at integrere AI i organisationen på en måde, så det på sigt kan gøre en positiv forskel for vores forretning.

Vi er smerteligt bevidste om, at der er tale om en meget tidlig, udforskende fase, hvor vi høster de lavthængende frugter og tester løs på flere use cases.

Det er to skridt frem, ét tilbage, og nogle gange er det omvendt - sådan er vilkårene. 

Hvilke typer data er værdifulde?

Men vi bliver hele tiden klogere, og en af de ting, vi kan konstatere, er, at vi markant skal have udvidet vores opfattelse af hvilke typer af data, der er værdifulde.

I en bank som vores har vi traditionelt haft stort fokus på kvantitative data, altså numeriske data som indkomst, renter, saldooplysninger mv., som grundlag for at træffe beslutninger.

Dem er vi igennem årene blevet rigtig gode til at arbejde med, og vi sørger for at opbevare dem struktureret, og vi kvalitetssikrer mange af dem løbende.

Men i en AI-drevet verden, som vi må antage, vi er godt på vej ind i, er det ikke længere tilstrækkeligt.

Ustrukturerede, kvalitative data

Vi skal i langt højere grad omfavne og dyrke ustrukturerede, kvalitative data, fx data på måden, hvorpå vi rådgiver vores kunder, og vores ekspertviden indenfor en lang række områder.

I dag kan det snildt være sådan noget, der ender i en intern politik eller vejledning – og hånden på hjertet, så er der en tendens til, at meget af den slags dokumentation ender med at samle støv på et fællesdrev.

Det er ofte tavs viden, som er blevet formidlet mellem mennesker eller i oplæg på interne konferencer og møder.

Nu er den type data afgørende for, at vi kan tage det næste skridt og udnytte de teknologiske muligheder til fulde. 

 

(Artiklen fortsætter efter boksen)
"En af de ting, vi konkret overvejer, er, hvordan AI kan anvendes som supplement til interne – og måske på sigt kundevendte – hotline- funktioner."
- Kristian Mikkelsen, chef for digital banking i Sydbank.

Vi løber hurtigt tør for data

En af de ting, vi konkret overvejer, er, hvordan AI kan anvendes som supplement til interne – og måske på sigt kundevendte – hotline-funktioner.

Det er bestemt ikke teknologisk, vi ser de største forhindringer, og vi er overbeviste om, at det i den rette kontekst også ville give gode kundeoplevelser.

En stor udfordring er dog, at vi forholdsvis hurtigt løber tør for data, vi kan træne AI’en med.

En del af den viden, vores kollegaer trækker på, når de hjælper deres kolleger og vores kunder, er nemlig baseret på en blanding af erfaring, uddannelse, løbende opdateringer, refleksion og uformel vidensdeling - alt sådan noget, der ikke nødvendigvis er formelt skrevet ned noget sted. Sådan tror jeg, det er i mange virksomheder.  

En gennemtænkt data governance

En forudsætning er derfor, at der skabes et fundament af viden, som den kunstige intelligens kan trække på. Det kan umiddelbart virker relativt simpelt – og det kan det også være i mindre skala.

Men hvis man forestiller sig, at AI skal spille en større rolle i en organisation, forudsætter det en gennemtænkt data governance – også for denne type af ustruktureret data.

Der skal være et tydeligt ejerskab, data skal holdes opdateret, de skal klassificeres, overvåges, og der skal tages stikprøver af kvaliteten, og kvaliteten skal kontinuerligt vedligeholdes - bare for at nævne et par eksempler. 

Kræver tid og ressourcer

Så hvad er løsningen, og hvad gør vi i Sydbank? 

Vi har ikke alle svarene. Men vi tror på, det i langt højere grad handler om at få skabt en mere sammenhængende it-arkitektur, et fleksibelt og robust datafundament og et fokus på nye fagligheder omkring datadisciplin, data governance, datadrevet servicedesign osv.

Det kræver tid og ressourcer, men jeg er ikke i tvivl om, at det er det værd på sigt.

IT-ansatte

Finansforbundet er også for dig, der arbejder med it i den finansielle sektor. Du får adgang til nogle af Danmarks bedste it-kurser, arrangementer, netværk og nyheder om finans-it, tech og digitalisering.

Tjek vores tilbud til dig som it-medlem

Seneste nyt