3 dage hjemme giver arbejdsglæde – og udfordringer
Fleksibilitet scorer gang på gang tårnhøjt blandt medarbejdere hos Santander, der giver mulighed for hjemmearbejde i op til 3 dage om ugen. Alligevel er det ikke uden udfordringer. Banken har været gennem en ombygning som en del af løsningen.

Opleves som rettighed
”Selv om det lyder rosenrødt, er det ikke ubetinget tilfældet. Der er tillid til produktiviteten, og til at medarbejdere arbejder godt hjemmefra. Det er ikke der, udfordringerne ligger,” siger Alexandra Ottosen.
For selv om det hele tiden var en præmis, at den enkelte leder kan beslutte noget andet for sit team - fx at alle skal møde ind i en periode med spidsbelastning eller nyansatte, der skal guides og bydes velkomne – oplever en del af medarbejderne nu hjemmearbejdsdagene som en fasttømret rettighed.
Det fortæller både HR-partneren og mangeårig tillidsrepræsentant Christa Skovgaard. Sidstnævnte siger:
”Kollegerne er virkelig glade for fleksibiliteten. Det er blevet et meget vigtigt parameter for trivslen. Hvis man fx har små børn eller længere transport til arbejde er det noget, der kan betyde rigtig meget i hverdagen. Samtidig er der desværre opstået en forståelse af, at det er noget, man har krav på.”
Tillidsrepræsentanten har oplevet reaktioner i stil med: ”Den dag kan jeg ikke deltage, da har jeg jo hjemmearbejdsdag”.
”Så der må jeg ind imellem forklare, at det faktisk ikke er noget, man har krav på. Det er en mulighed, ikke en rettighed,” siger tillidsrepræsentanten.
Selv foretrækker hun mange dage på kontoret og oplever at følelsen af sammenhold kan være udfordret af de mange hjemmearbejdsdage.
Forskellige vilkår
En anden problemstilling er, at der er en oplevelse af forskelsbehandling blandt medarbejdergrupperne, og det giver knaster, beretter HR-partneren og tillidsrepræsentanten samstemmende.
Lidt under halvdelen har mulighed for op til tre hjemmearbejdsdage i kraft af deres funktion. Ikke alle medarbejderne i kundevendte funktioner kan få øje på en god forklaring på, at de har en dag mindre. De har tilgang til de samme systemer hjemmefra som fra kontoret, og det gør ingen forskel for kunderne, hvor de sidder, mener mange.
Men der er en forskel, påpeger HR-partneren: I de kundevendte funktioner er man primært tilknyttet et lokalt team, hvor møder kan holdes fysisk på kontoret, mens man i øvrige funktioner indgår i et nordisk team, hvor møder forgår via Teams med deltagere på tværs af Norden.
HR-partneren siger, at der kan opstå jalousi medarbejderne imellem:
”Der kan til tider gå lidt politimand i den, hvor nogle er meget opmærksom på, om andre overholder deres kontordage. Og det er rigtigt, at det ikke er alle der kommer de to dage om ugen, som retningslinjerne tilskriver. Men vi skal huske, at vi ikke alle er ens, og ikke alle trives med det samme, siger hun.
”Der er medarbejdere, der ikke rigtig kan se ideen eller udbyttet i at møde ind på kontoret, hvis deres leder og team sidder i et andet land. Nogle kan i den forbindelse føle sig lidt alene eller uden tilknytning til nogen på kontoret.”
Ny kollegakultur
Det prøver banken nu at rette op på i forbindelse med, at alle dens kontorer i Norden ombygges. Kontoret i Hvidovre er allerede bygget om. Hvor man før sad på to etager, har alle siden oktober været samlet på én etage. Her er der kontorplads til omkring 70 procent af de i alt 230 ansatte, og kun de kundevendte funktioner har faste pladser.
”Der var en frygt blandt medarbejderne for, at det kunne betyde, at der slet ikke var plads nogle dage, hvis man mødte ind. Men det sker ikke. Der er altid ledige pladser og nogle, der ikke møder ind af den ene eller anden grund,” konstaterer Alexandra Ottosen.
Hun er selv glad for, at alle nu er samlet på en etage:
”Så risikerer man ikke længere fornemmelse af, at man er en af de eneste, der er på kontoret den dag. Vi vil gerne med det nye set up opfordre til, at man får relationer mere bredt med kolleger, ikke bare dem, man er i team med eller har opgaver sammen med. Vi er jo alle kolleger.”
For at skærpe oplevelsen af, at der er udbytte af at møde på arbejde i stedet for at arbejde hjemme, har man i forbindelse med ombygningen indrettet sociale zoner – og skåret ned på kaffemaskinerne:
”Tidligere havde vi kaffemaskiner mange steder i huset. Nu har vi skåret ned til kun to, så mange skal gå lidt længere efter deres kaffe. Til gengæld er der en meget større chance for at få en snak med kollegerne ved kaffemaskinen.”

Mulige ændringer
Når Santander er færdig med at opdatere sine lokaliteter i hele Norden for i alt 1200 ansatte senere på året, forventes det, at der kommer en udmeldelse fra topledelsen om hjemmearbejdsfronten.
Alexandra Ottosen siger, at hun ikke ved, hvad udmeldingen lander på:
”Uanset om der skulle komme ændringer til vores retningslinjer eller ej, så er jeg sikker på, at der altid vil være et ønske om at tilbyde fleksibilitet, for det er noget, der værdsættes ekstremt meget. Men det er tilsvarende vigtigt, at vi fortsat skaber rammerne for fællesskab, og at der er en tilknytning til arbejdspladsen, så vi ikke udelukkende interagerer digitalt.”
Christa Skovgaard er overbevist om, at hjemmearbejdsdagene er kommet for at blive i Santander:
”I Norge og Sverige er hjemmearbejde virkelig stort på grund af de længere afstande, mange har til arbejde. Og i og med vi har fælles politik på tværs af Norden, tror jeg ikke på, vi vil se mindre end to hjemmearbejdsdage som overordnet udmelding.”