Gør AI os dummere?
Jo mere vi lader AI klare af vores opgaver, desto mindre udfordrer vi vores kognitive kapaciteter og kritisk tænkning. Det viser en ny undersøgelse.
Fra udførsel til tilsyn
I DR’s podcast “Prompt”, hvor rapporten for nylig blev diskuteret, siger filosof og foredragsholder Thomas Telving, at resultaterne ikke kommer bag på ham – men ikke desto mindre er det en alvorlig udfordring, navnlig i forhold til hele uddannelsesområdet.
“Undersøgelsen antyder, at vi bliver dårligere til kritisk tænkning, fordi det kræver øvelse og vedligehold. Når vi gør det mindre, bliver vi simpelthen dårligere til det. Hvis du bruger AI til at klare opgaver for dig, er det klart, at du ikke lærer meget,” siger han i podcasten.
Selvom deltagerne i undersøgelsen svarer, at de rent faktisk brugte tid på at tænke kritisk, handlede det ofte om at verificere informationer og integrere outputtet i en større opgave.
Selve den indledende research eller tekstproduktion tog AI sig af, mens den menneskelige rolle blev at være “kvalitetskontrollør”.
Ifølge undersøgelsen skifter vores kritiske tænkning simpelthen karakter, når vi anvender GenAI-værktøjer;
- Fra informationsindsamling til informationsverifikation,
- Fra problemløsning til integration af AI-svar
- Fra opgaveudførelse til opgavetilsyn
Anbefalinger
Rapporten er på ingen måde kun negativ, men advarer mod blind tillid.
Forskerne fremhæver tre fokusområder for at sikre, at AI ikke udvander vores kritiske tænkning:
- Design af AI-værktøjer
AI-systemer kan indbygges med funktioner, der opfordrer brugere til at reflektere – eksempelvis ved at fremvise alternative løsningsforslag eller opspore kilder, så man skal argumentere for, hvilket svar der er bedst. - Prompt engineering og ansvarlighed
Brugere må lære at stille dybere, mere kritiske spørgsmål. Desuden bør man altid lade AI-output gennemgå en menneskelig “kvalitetskontrol”, fx kollegial feedback, så der ikke sniger sig faktuelle eller logiske svipsere ind, som ingen opdager. - Løbende træning i kritisk tænkning
For både uddannelsesinstitutioner og virksomheder er det essentielt at træne ansatte/studerende i kritisk sans, også i hverdagsopgaver. Ellers risikerer man, at disse færdigheder kun bliver anvendt, når en høj-stress-situation opstår.
The Impact of Generative AI on Critical Thinking
Et forskerhold fra Microsoft Research og Carnegie Mellon University står bag undersøgelsen.
Den bygger på svar fra 319 videnarbejdere i forskellige lande, aldre, køn og med forskellige jobfunktioner inden for fx it, marketing, journalistik, økonomi og undervisning.
Alle brugte en eller flere generative AI-værktøjer (ChatGPT, Copilot m.fl.) mindst én gang om ugen i deres arbejde.
Deltagerne blev bedt om at beskrive deres brug af AI, samt evaluere egne kritiske tænkningsevner og tillid til AI’ens output.
Du kan finde rapporten her.