Menu luk

Tredoblet på et årti: Derfor stormer denne profil frem i finans

Én særlig faggruppe i finanssektoren er stormet forbi alle andre og har cementeret sin betydning for bankerne. De er en vigtig nøgle til at skabe både innovation og tillid fra kunderne, siger ekspert.

26. feb. 2025
7 min

Voksende krav, nye regler og stigende kriminalitet har fået compliance-funktionen til at boome – og det afspejles nu i den største medarbejdervækst i branchen. Compliance-ansatte er i de senere år fløjet forbi alle andre i bankverdenen.

Det viser en ny rapport, som Hanne Shapiro Futures og HBS Economics har udarbejdet for Finansforbundet.

På bare et årti er antallet af finansansatte, der arbejder med compliance, eksploderet med 164 %. Det er den højeste vækst blandt alle medarbejdergrupper i finanssektoren.

Udviklingen betyder, at der i 2023 var ca. 2.300 compliance-ansatte i beskæftigelse i den danske finanssektor. 

“¨Det er først og fremmest finanskrisen, skærpede regler og krav og voksende økonomisk kriminalitet, der har skabt væksten i antallet af compliance ansatte," siger Hanne Shaprio, der står bag Shapiro Futures og er en af medforfatterne på rapporten.

Compliance har ændret bankerne

De mange compliance-ansatte i finanssektoren er samtidig et udtryk for et markant skift i måden,  banker er nødt til at operere i dag, hvor compliance-ansatte kan få en stadigt mere vigtig strategisk og rådgivende rolle. 

"Traditionelt har compliance været reaktiv,  men med AI-teknologier og data opstår der nye muligheder for, at compliance bliver proaktiv, kontinuerlig og indlejret i alle processer og produkter," siger Hanne Shapiro og fortsætter: 

"Når compliance fx indgår fra første færd i produktudvikling i tværfaglige agile teams, så rammesætter det  innovation og skaber tryghed for kunderne."

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Disse profiler er i størst vækst

Det er ikke kun compliance-ansatte, der er kommet flere af i de danske banker over de seneste år. 

Lige i hælene på compliance-ansatte finder vi den største medarbejdervækst inden for  produkt- og forretningsudvikling, analyse, software og it- og forretningsprocesser. 

Som følge er der sket en større akademiseringen af sektoren end på resten af det danske arbejdsmarkedet. Det er overordnet et udtryk for de store forandringer, der har præget sektoren, forklarer Hanne Shapiro. 

"Det være sig lovkrav, forordninger og regler fra især EU i form af fx GDPR, bekæmpelse af hvidvask og finansiel kriminalitet og senest den i nogle sammenhænge komplekse DORA-forordning," siger hun.

Men det er også, fortsætter hun, ESG-krav, migrationen mod cloud, open banking og  et dybere mere integreret samarbejde med fintech og big tech.

Compliance rykker ind i kernen af bankerne 

Selvom andre medarbejdergrupper er vokset betydeligt i sektoren - som fx it-ansatte - er det compliance, der mere end nogen anden funktion er et udtryk for netop det skifte, der har været undervejs, siger hun.

"Uden den tillid, som compliance sikrer på både system- og kundesiden, har man i sidste ende slet ikke en bank. I sidste instans er det compliance-funktionen, der bygger tillid op i relationerne,” siger hun.

De mange compliance-ansatte er på den måde ifølge Hanne Shapiro også et vidne om den konstante strøm af nye lovkrav og skyhøje tempo i den teknologiske udvikling, som bankerne bliver ramt af.

Men hvor compliance-afdelingen måske tidligere blev set som en silo af jurister, der havde godt fat om håndbremsen, er billedet ved at blive vendt på hovedet.

Compliance er blevet et ufravigeligt fundament i nærmest alle faser af en banks processer, produkter og systemudvikling. Derfor har compliance-professionelle også fået en vigtig rolle som kulturbærer i bankerne. 

"Mange finansielle regler er rammelovgivning med generelle principper frem for præcise instruktioner. Eksempel: AML (hvidvaskregler) kræver, at banker udfører 'forstærket due diligence' ved højrisikokunder – men hvad der præcist kvalificerer som "høj risiko" kan variere fra bank til bank," forklarer hun, inden hun fortsætter: 

"Det handler derfor også om at kunne vurdere og analysere reglerne for at guide forretningen sikkert videre. Derfor har vi set, at compliance er rykket helt ind i kernen af den finansielle sektor.”

'Compliance by design'

Skiftet i, hvordan bankerne tænker compliance, ses tydeligt hos fx Danske Bank. Her bliver det med et moderne ord kaldt for 'compliance by design', som  Danske Banks chief compliance officer, Dorthe Tolborg, tidligere har fortalt om i et interview. 

Her pegede hun på, at overholdelse af lovgivning og regulativer nu i endnu højere grad i dag er integreret i designet af systemer, processer og produkter fra begyndelsen.

”Vi vil helst ikke ind og skulle reparere bagefter," pointerede hun. 

Hanne Shapiro mener, at Danske Bank er et godt eksempel på den erkendelse, bankerne er nået til. Compliance-funktionerne handler ikke alene om at undgå dyre bøder, sætte krydser og håndhæve regler.

"Compliance understøtter i ligeså høj grad, og måske endnu vigtigere, smidige og effektive processer, tillid og innovation."

Hanne Shapiro

Hanne Shapiro har gennem mere end 30 år arbejdet i krydsfeltet mellem uddannelse, arbejdsmarked og erhvervsliv og gennemført talrige udredninger og bidraget til at forme uddannelsespolitikker og reformprocesser både i Danmark og internationalt – blandt andet for OECD, UNESCO og Europa-Kommissionen.

Hun har været aktiv i kommissioner, udvalg og tænketanke med fokus på bæredygtig udvikling, digitale kompetencer og fremtidens arbejdsmarked.

Denne gang er det så det finansielle arbejdsmarked, hun med rapporten 'Udviklingstendenser i den finansielle sektor' har kastet sig over på vegne af Finansforbundet.

Sådan ser en compliance-ansat ud

Ifølge rapporten er der flere bud på, hvordan en compliance-ansat kompetencemæssigt ser ud.

Men basalt set handler det om forretningsforståelse, evne til at samarbejde og tænke analytisk samtidig med, at de er fortrolige med digitale værktøjer.  

I takt med at AI kommer til at spille en voksende rolle i compliance, vil det desuden kræve, at man som compliance-ansat kan anvende AI-værktøjer og vurdere AI-genererede resultater samt have en forståelse af data og indsigt i dataetik.

”Det kræver indsigt i jura, teknik, forretning – og en god portion menneskeforståelse,” følger Hanne Shapiro op.

Det er især jurister, der i dag varetager funktionerne.  Lidt over hver 3. compliance-ansat i bankerne kommer i dag med en juridisk baggrund. Det følges op af ca. 15 % med en erhvervsøkonomisk uddannelse.

Samtidig ser vi ifølge Hanne Sharpiro tegn på, at den interne mobilitet hos især de store banker også prioriteres. Medarbejdere fra andre faggrupper skifter spor og bevæger sig over i compliance, fx fra rådgivning eller kundeservice.

Det er også et vigtigt element, siger Hanne Shapiro.

”Der er mange gode eksempler på banker, der virkelig prioriterer intern mobilitet og mulighed for at skifte fagområde. I de bedste eksempler, kan medarbejdere flytte sig både horisontalt og vertikalt via især projekter, og den vej rundt opdage nye fagområder, de brænder for og kan specialisere sig i,” siger Hanne Shapiro og tilføjer:

“Det er vigtigt med forskellige faglige kompetencer også inden for compliance. Det er samtidig med til at skabe en kultur, hvor det er legitimt at prøve noget nyt, og det er afgørende, hvis bankerne fortsat vil tiltrække og fastholde dygtige folk.”

Fremtiden for compliance-ansatte

Når Hanne Shapiro på baggrund af hendes lange erfaring og analyse af finanssektoren skal gisne om, hvordan jobsikkerheden ser ud for compliance-ansatte i de næste par år, er hun optimistisk.

”Compliance-ansatte er en vigtig del af bankens identitet: De sætter en etisk og ansvarlig ramme, som skaber tillid – både internt og over for kunderne,” siger hun.

Hun ser heller ikke for sig, at bankerne vil blive underlagt færre regulatoriske krav, selvom flere for tiden kalder på, at EU bløder op for reguleringer og regler.  

“Jeg har svært ved at se, at man vil slække på reguleringerne for finanssektoren - det er kritisk infrastruktur. Jeg tror snarere, at vi vil se en bevægelse mod mere proaktiv og ’smart’ compliance end mindre bureaukrati.”

Det betyder AI og øget automatisering

Heller ikke en stigende brug af AI og automatisering, som i varierende hastighed er på vej i bankerne, vil ændre på kravene til compliance, mener hun.

Ifølge Hanne Shapiro tegner det sandsynligvis blot et endnu mere kompleks og øget risikobillede.

"Kravene til compliance er sådan, at man ikke bare kan overlade alt til algoritmer. AI automatiserer ikke alene, men gør også, at compliance-ansatte får en proaktiv og rådgivende rolle."

Hanne Shapiro henviser til, at Bank of America fx anvender generativ AI til at simulere finansielle risikoscenarier for mere effektivt at forebygge hvidvask.

"Men selvom vi kan automatisere dele af compliance, forbliver bankerne ansvarlige for hele værdikæden – også når de henter løsninger udefra."

"Der vil stadig være brug for mennesker i loopet, så i stedet skal man nok se AI som et redskab til at automatisere tunge gentagne processer, og mindst lige så vigtigt som et støtteværktøj til at gøre tingene smartere.”

Seneste nyt